لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

اعتصاب غذای مادران جاش فتال و شین باوئر در همدردی با فرزندان خود


مادران دو آمریکایی زندانی در ایران که نزدیک به دو سال پیش هنگام کوهنوردی در نواحی مرزی ایران و عراق بازداشت شدند، اعلام کرده‌اند که از روز پنجشنبه با هدف همدردی با فرزندانشان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

گفته می‌شود جاش فتال و شین باوئر، هر دو ۲۸ ساله، که دادگاه رسیدگی به جرائم آنها به تازگی به تعویق افتاده است و دور جدید محاکمات خود را انتظار می‌کشند، در زندان دست از خوردن و آشامیدن کشیده‌اند.

دومین دور از دادگاه بررسی اتهامات این دو آمریکایی و نیز سارا شورد، همراه دیگر این دو که سال گذشته به قید وثیقه آزاد شده بود، قرار بود چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود اما مقام‌های قضایی ایران بدون ارائه هیچ توضیحی آن را به تعویق انداختند.

سیندی هایکی، مادر شین باوئر به آسوشتدپرس گفته است که وی و لورا فتال، مادر جاش، معتقدند که فرزندانشان از خوردن و آشامیدن دست کشیده‌اند و برای حمایت از آنها این دو نیز با خودداری از خوردن غذا، تنها به نوشیدن آب بسنده می‌کنند و این اقدام را تا جایی که بتوانند ادامه خواهند داد.

مادر شین باوئر همچنین گفته است که افراد دیگری از جمله سارا شورد، نامزد ۳۲ شین باوئر نیز از روز شنبه به این برنامه اعتصاب غذا خواهند پیوست و اعتصاب غذا در حد توان ادامه خواهند یافت.

هر سه جوان آمریکایی در مرداد ۸۸ توسط نیروهای مرزی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند و جمهوری اسلامی که در ابتدا دلیل بازداشت آنها را ورود غیرقانونی به خاک ایران اعلام کرده بود، پس از چندی اتهام جاسوسی را متوجه آنها ساخت.

با این حال دولت جمهوری اسلامی چندی بعد از زبان محمود احمدی‌نژاد این احتمال را مطرح کرده که بتواند این سه آمریکایی را با زندانیان ایرانی در ایالات متحده مبادله کند، اما علاوه بر رد این درخواست از سوی دولت آمریکا، دستگاه قضایی ایران نیز اعلام کرد که تا رسیدگی کامل به اتهامات آنها، هیچ احتمالی از قبیل عفو یا آزادی را در مورد این پرونده در نظر نمی‌گیرد.

گرچه در شهریور سال ۸۹ و در حالی که ایالات متحده شهرام امیری، «کارشناس هسته‌ای» ایرانی را به جمهوری اسلامی بازگرداند، دستگاه قضایی ایران نیز اعلام کرد که به دلیل بیماری خانم شورد، وی را پس از اخذ وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد می‌کند.

مادران جاش فتال و شین‌باوئر پیشتر در روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، در آستانه موعد مقرر برای دور دوم دادگاه فرزندانشان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی آنها شده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بودند تا از فرصت پیش‌ رو بهره برده و به «بدرفتاری با دو جوانی که هیچ اشتباهی در قبال ایران مرتکب نشده‌اند» پایان دهند.
XS
SM
MD
LG