لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

ابراز «نگرانی عمیق» شش قدرت جهانی از تصمیم ایران برای افزایش میزان غنی سازی


نمایی از یکی از نشست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
نمایی از یکی از نشست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
يک روز پس از اعلام ايران مبنی بر سه برابر کردن توليد اورانيوم ۲۰ درصدی، گزارش ها حاکی است که روسيه و چين نيز با پيوستن به کشورهای غربی، نگرانی خود را از جنبه های احتمالا نظامی برنامه هسته ای تهران ابراز کردند.

نمايندگان آمريکا، آلمان، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين که شش قدرت بزرگ جهانی درگير پرونده هسته ای ايران هستند روز پنجشنبه در نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی بيانيه ای منتشر کردند.

همزمان نماينده آمريکا به طور جداگانه گفت که برنامه ايران برای سرعت دادن به غنی سازی اورانيوم با بهره گيری از مدل های پيشرفته تر سانتريفوژها در تاسيسات مستقر در کوه، بيانگر «گستاخی» و شدت گرفتن ميزان مقابله جويی ايران با خواست های بين المللی برای تعليق اين فعاليت هاست.

گلن دیویس گفته است: «تلاش ایران برای ساخت کلاهک هسته ای...باید در مرکز توجه کامل جامعه بین المللی باشد.»

از انرژی هسته ای برای توليد برق استفاده می شود ولی در صورت غنی سازی اورانيوم با معيار بالا، می تواند کاربرد نظامی داشته باشد.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، تاکيد کرده که جمهوری اسلامی «در مقابل فشارها و تحريم‌ های تحميلی توسط کشورهای غربی ايستادگی کرده و در خصوص حقوق غير قابل ‌انکار استفاده صلح‌ آميز انرژی هسته‌ ای که در اساسنامه آژانس و NPT تبلور يافته است، مصالحه نخواهيم کرد.»

وی با خواندن بيانيه ای به يوکيو آمانو، مديرکل آژانس، حمله کرده و او را متهم ساخت که از زمان انتصاب به اين سمت، «برنامه کاری توافق شده بين جمهوری اسلامی ايران و آژانس را کاملا ناديده گرفته است.»

آقای آمانو از زمان جانشينی محمد البرادعی در سمت مديرکلی آژانس، موضعی بی پرده تر در قبال برنامه اتمی ايران اتخاذ کرده و در نخستين گزارش خود که اوايل سال جاری ميلادی ارائه کرد گفت که احتمالا ايران بر روی يک برنامه نظامی – اتمی کار می کند.

علی اصغر سلطانيه درباره آمانو گفته است: «متاسفانه مدير کل به چارچوب قانونی و موافقتنامه‌ها معتقد نيست و همچنين به اعتبار و بی طرفی آژانس لطمه وارد کرده ‌است که در آينده هيچ عضو ديگری نسبت به توافقات دو جانبه با آژانس، به دبيرخانه اعتماد نخواهد کرد.»

اين انتقادها در حالی مطرح شده که شش قدرت جهانی در بيانيه روز پنجشنبه خود با حمايت از مدير کل آژانس اعلام کردند که «عدم توفیق» ايران برای انجام تعهدات خود در قبال قطعنامه های سازمان ملل به منظور تعليق فعاليت های هسته ايش و همچنين اجازه ندادن به بازرسی های موثر آژانس، «نگرانی های عميقی» درباره نيات ايران ایجاد کرده است.

اين کشورها از ايران خواسته اند تا همکاری کاملی با آژانس داشته باشد و افزوده اند: «به منظور پايان دادن به جنبه های احتمالی نظامی برنامه هسته ای ايران موضوعات اساسی بايد حل و فصل شوند.»

بيانيه اين شش کشور يک روز پس از سخنان رييس سازمان انرژی اتمی ايران صادر شد که خبر داده بود تهران قصد دارد ميزان غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی خود را به سه برابر افزايش دهد.

فريدون عباسی همچنين از انتقال غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم به تاسيسات فردو خبر داد. اين مرکز در دل کوه های نزديک قم ساخته شده است.

اعلام اين خبر با واکنش تند اتحاديه اروپا و آمريکا روبرو شده است. اتحاديه اروپا تصميم ايران را «سرپيچی از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد» خوانده است و آمريکا نيز این حرکت را «تحريک آميز» خوانده است.
XS
SM
MD
LG