لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

عمادالدین باقی آزاد شد


عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر
عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر
وکیل مدافع عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، روز دوشنبه خبر داد که وی از اتهام تبانی علیه امنیت کشور تبرئه و از زندان آزاد شده‌است.

عمادالدین باقی آخرین بار به‌خاطر فعالیت‌هایش به عنوان رئیس «انجمن دفاع از حقوق زندانیان» در آذرماه سال ۱۳۸۹ به زندان رفت. وی هم‌چنین از جمله دوازده نفر از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین است که در اعتراض به مرگ هدی صابر و هاله سحابی، دو فعال سیاسی، از بامداد شنبه اعتصاب غذای نامحدودی را آغاز کردند.

به گزارش وب‌سایت خبری جرس، آقای باقی پس از آزادی خود از زندان، پیش از رفتن به خانه خود، به منازل خانواده‌های هدی صابر و هاله سحابی رفت و با خانواده آنان دیدار کرد.

در همین حال، صالح نیک‌بخت، وکیل مدافع عمادالدین باقی روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «موکلم به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبانی علیه امنیت کشور از سوی دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم شد. پس از اعتراض به رأی صادره پرونده در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مطرح شد و با توجه قضات دادگاه‌ به محتویات پرونده و دفاعیات وکلا، موکل از اتهام تبانی علیه امنیت کشور تبرئه شد.»

وی ادامه داد: «از آنجا که پیش از این عمادالدین باقی به اتهام تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه دیگر نیز محکوم شده بود، با درخواست تجمیع پرونده‌ها و اعمال ماده ۱۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری، مجازات تبلیغ علیه نظام در پرونده حذف و همان مجازات سابق اعمال شد که پس از سپری کردن دوران محکومیت یک ساله در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام، موکل امروز از زندان آزاد شد.»

صالح نیک‌بخت هم‌چنین افزود که «تبرئه‌ موکل از اتهام تبلیغ علیه نظام ناشی از دقت قضات شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به دفاعیات ما بود و این امر نشان می‌دهد در میان قضاتی که به جرایم امنیتی رسیدگی می‌کنند، قضاتی حضور دارند که دفاعیات مستدل و قانونی وکلا را مورد توجه قرار می‌دهند.»

به موجب آخرین حکم آقای باقی، او به مدت پنج سال نیز از حقوق اجتماعی‌اش برای فعالیت مدنی، رسانه‌ای و سیاسی محروم شد، ولی وکیل مدافع او در مورد تغییرات احتمالی در این حکم توضیحی نداد.

عمادالدین باقی پیش از این یک بار نیز پس از پخش مصاحبه‌اش با آیت‌الله منتظری به مدت شش ماه بازداشت شده‌بود. پرونده این مصاحبه در دادگاه بدوی به صدور رای شش سال حبس منتهی شد و سپس وارد مرحله تجدید نظر شد.

بيش از ۱۳۰ شخصیت علمی و دانشگاهی جهان روز دوشنبه، ۲۴ ژانویه، با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار «آزادی فوری و بی قید و شرط» زندانیان عقیدتی در ایران از جمله عمادالدین باقی شده‌بودند.

عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار و همچنین مؤسس و اولین رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است که به عنوان نهادی مدنی تلاش‌های بسیاری در باره حقوق زندانیان انجام داد، اما پس از رخدادهای سال ۱۳۸۸ دفتر آن پلمب و از فعالیت‌های آن جلوگیری شد.
XS
SM
MD
LG