لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

استراليا حکم شلاق و زندان برای «مرضيه وفامهر» را محکوم کرد


مرضيه وفامهر، بازیگر فیلم «تهران من، حراج»
مرضيه وفامهر، بازیگر فیلم «تهران من، حراج»

دولت استراليا روز سه شنبه حکم ۹۰ ضربه شلاق و زندان برای مرضيه وفامهر، بازيگر فیلم «تهران من، حراج» را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی ايران خواست تا حقوق بشر را در مورد شهروندان ايرانی و خارجی رعايت کند.

بر اساس گزارش‌های منتشره، حکم پرونده مرضيه وفامهر، همسر ناصر تقوايی و بازيگر فيلم «تهران من، حراج» صادر شده و اين بازيگر سينما در دادگاه بدوی به يک سال حبس تعزيری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

وکيل خانم وفامهر به اين حکم اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجديد نظر ارسال شده است.

کوين راد، وزير امور خارجه استراليا، از صدور این حکم برای مرضيه وفامهر به خاطر ايفای نقش در فيلم «تهران من، حراج » به شدت ابراز نگرانی کرد.

فيلم «تهران من، حراج» محصول شرکت استراليايی «سايان فيلمز» است که در سال ۲۰۰۸ به کارگردانی گراناز موسوی، فیلمساز ايرانی-استراليايی ساخته شده و در آن مرضيه وفامهر با سر تراشيده و بدون پوشش ظاهر شده است.

کيت کروسر و جولی رايان، دو نفر از توليدکنندگان شرکت «سايان فيلمز» گفته اند که فيلم مستقل «تهران من، حراج» قرار نبود در ايران پخش شود و فروش اين فيلم در بازار سياه تهران خارج از کنترل ما صورت گرفته است.

آنها افزوده اند از صدور حکم شلاق و زندان برای خانم وفامهر بهت زده شده اند. توليدکنندگان اين فيلم همچنين اتهام دادگاه را که اين فيلم بدون مجوز ساخته شده است، رد کردند.


گراناز موسوی، کارگردان فيلم تهران من حراج که خارج از ايران به سر می برد، پيشتر گفته بود که اين فيلم گرچه در ايران اجازه پخش نگرفته ولی در سال ۲۰۰۸ با مجوز وزارت ارشاد ساخته شده است.

فيلم «تهران من، حراج» در سال ۲۰۰۹ به عنوان بهترين فيلم مستقل استراليا، جايزه «اينسايد فيلم آواردز» را دريافت کرد و برخی از مشکلات و آسيب‌های اجتماعی ايران را به تصوير می‌کشد و روايتی است از زندگی دوگانه جوان ايرانی.


ناصر تقوايی، فيلمساز معروف ايرانی همان زمان اعلام کرده بود که همه عوامل بازداشت شده فيلم «تهران من، حراج»، با قرار وثيقه آزاد شده‌اند اما همسرش، مرضيه وفامهر، در زندان قرچک ورامين نگهداری می‌شود.


طی ماه‌های اخير فشار بر هنرمندان افزايش يافته و تعدادی از مستندسازان و بازيگران ایرانی بازداشت و ممنوع الخروج شده يا تحت فشارهای حقوقی و قضايی وادار به سکوت و انفعال شده‌اند.

XS
SM
MD
LG