لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

ابراز نگرانی چهار سناتور از حبس خبرنگار رادیو آزادی در ترکمنستان


دولتمراد یازقلی‌یِف، گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی.
دولتمراد یازقلی‌یِف، گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی.
چهار سناتور ارشد ایالات متحده، از جمله رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با ارسال نامه‌ای به سفیر ترکمنستان در واشینگتن درخصوص پرونده دولت‌مراد یازقلی‌یف، گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ابراز نگرانی کردند.

دادگاهی در ترکمنستان روز ۱۲ مهرماه، ششم اکتبر، این روزنامه‌نگار را به اتهام «تشویق یکی از خویشاوندان خود به خودکشی» به پنج‌ سال حبس محکوم کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز این اتهام علیه خبرنگار ترکمن را «مضحک» خوانده‌ است.

دادگاه ترکمنستان در حالی دولت‌مراد یازقلی‌یف را به این اتهام محکوم کرد که به گفته بخش ترکمن رادیو اروپای آزاد، آقای یازقلی‌یف پیشتر به دلیل تهیه گزارش از انفجارهای مرگبار در انبار مهماتی در خارج از عشق‌آباد از سوی مقام‌های این کشور مورد تهدید قرار گرفته بود.

به دنبال رشته انفجارهایی که ۱۷ خردادماه در نزدیکی عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، به وقوع پیوست، دولت این کشور اعلام کرد که ۱۵ تن جان خود را در اثر این سانحه از دست داده‌اند.

آقای یازقلی‌یِف که پس از وقوع این سانحه در محل حاضر بود و یکی از نخستین خبرنگارانی بود که انفجارهای مزبور را پوشش داد، بعدها در نوشته‌های ارسالی خود برای رادیو اروپای آزاد ضمن انتقاد از «واکنش دیرهنگام دولت» به این انفجارها گزارش داد که «صدها تن» بر اثر این انفجارها کشته شده‌اند.

نامه این چهار سناتور آمریکایی روز ۱۲ اکتبر به مَرَت اُرازوف، رئیس هیئت نمایندگی ترکمنستان در واشینگتن، فرستاده شد و در این نامه از دولت ترکمنستان خواسته شده‌ است تا «اتهامات مربوط به اینکه آقای یازقلی‌یف به محاکمه عادلانه دسترسی ندارد را بررسی کنند و در جهت کسب اطمینان نسبت به روند عادلانه پرونده وی گام‌های لازم را بردارند».

استیو کورن، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، نیز با اعلام انزجار از این اقدام حکومت ترکمنستان در این باره گفته‌ است: «این یک محاکمه ساختگی و مجازات سبعانه است و نشان می‌دهد که مقام‌های ترکمنستان در رفتار خود با رسانه‌ها به هیچ قانون و معیاری پایبند نیستند.»

وی افزود: «رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به این حکم مجازات به شدت اعتراض می‌کند و از دیگران در جامعه بین‌الملل نیز می‌خواهد تا این حکم را محکوم کنند.»

سفارت ترکمنستان در واشینگتن به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نمی‌دهد.

حکومت ترکمنستان همواره از سوی گروه‌های دیدبان حقوق بشر به عنوان یکی از حکومت‌هایی که دست به فاحش‌ترین موارد نقض آزادی بیان می‌زند شناخته شده‌ است.
XS
SM
MD
LG