لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

نخستین انتخابات آزاد پس از سقوط بن‌علی در تونس آغاز شد


بیش از ۸۰ حزب سیاسی و هزاران نامزد مستقل در انتخابات مجلس موسسان تونس شرکت کرده اند.
بیش از ۸۰ حزب سیاسی و هزاران نامزد مستقل در انتخابات مجلس موسسان تونس شرکت کرده اند.
۹ ماه پس از سقوط حکومت زین‌العابدین‌بن علی در نتیجه اعتراض‌های مردمی در تونس، نخستین انتخابات آزاد تاریخ تونس بامداد روز یکشنبه آغاز شد و شهروندان تونس برای تعیین نمایندگان مجلس مؤسسان پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

در انتخابات امروز تونس که ساعت ۷ بامداد آغاز شده و تا ساعت ۷ بعد‌از ظهر نیز ادامه خواهد داشت، شهروندان از میان بیش از ۱۱ هزار نامزد انتخابات که نیمی از آن‌ها زن هستند، ۲۱۷ عضو مجلس مؤسسان را انتخاب می‌کنند.

نمایندگان مجلس مؤسسان ضمن تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید، وظیفه تعیین دولت موقت و برگزاری انتخابات برای تعیین رییس جمهور و پارلمان جدید را بر عهده دارند.

در میان بیش از ۸۰ حزب سیاسی و هزاران نامزد مستقل که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، به نظر می‌رسد حزب اسلامی «النهضه»، حزبی که در زمان حکومت بن‌علی غیرقانونی اعلام شده بود، از بخت بیشتری برای جذب اکثریت کرسی‌های این مجلس برخوردار است.

با این‌حال احتمال می‌رود که تعداد اعضای این حزب در مجلس موسسان به حد نصاب کامل نرسیده و این مجلس، تشکلی ائتلافی باشد.

همزمان با این گمانه‌زنی‌ها برخی از نخبگان جامعه تونس ابراز نگرانی کرده‌اند که قدرت گرفتن «النهضه» می‌تواند ارزش‌های سکولار در جامعه تونس را در معرض خطر قرار دهد.

در همین زمینه، حزب «النهضه» بارها متعهد شده است که آزادی زنان را خدشه‌دار نخواهد کرد و این‌بار نیز برخی از اعضای زن این حزب، از جمله یک فرد بی‌حجاب را نامزد انتخابات مجلس موسسان کرده است.

پیشتر حزب «النهضه» در خصوص امکان تقلب در انتخابات هشدار داده و اعلام کرده بود که در صورت وقوع چنین اتفاقی، قیام خواهد کرد.

با این‌حال راشد‌الغنوشی، رهبر این حزب روز جمعه اعلام کرد که «النهضه»، فارغ از تعداد آرای به دست آورده، نتایج این رأی‌گیری را به رسمیت خواهد شناخت.

بیش از هفت میلیون شهروند تونسی واجد شرایط شرکت در رأی‌گیری امروز هستند، با این‌حال اعلام شده است فقط ۶۰ درصد این افراد برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

نتایج نهایی این رأی‌گیری که از آن به عنوان نخستین امتحان دمکراتیک قیام های مردمی در جهان عرب یاد می‌شود، روز دوشنبه اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG