لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

«آمريکا به آيت‌الله خامنه‌ای در مورد پيامدهای بستن تنگه هرمز هشدار داده است»


روزنامه نيويورک تايمز در گزارشی نوشته است، آمريکا در پيامی به آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره پيامدهای بستن تنگه استراتژيک هرمز به وی هشدار داده و گفته است، چنين اقدامی «خط قرمز» واشينگتن است.

بر اين اساس روزنامه نيويورک تايمز به نقل از مقام‌های آمريکايی که نامشان را فاش نکرده نوشته است: کاخ سفيد در پيام خود تصريح کرده است در صورت چنين اقدامی از سوی جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد.

اين روزنامه به نقل از اين مقام‌های دولت آمريکايی، روز پنجشنبه دوازدهم ژانويه (۲۲ دی ماه) خبر داد که کاخ سفيد در پيغام خود برای آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به وی اعلام کرده است که بستن تنگه هرمز «خط قرمز» محسوب می‌شود و چنين حرکتی پاسخ آمريکا را در پی خواهد داشت.

به دنبال تشديد تحريم‌های بين‌المللی و همچنين تحريم نفتی ايران از سوی کشورهای غربی، پيشتر محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهور ايران، هشدار داد بود در صورت تحريم نفت ايران، جمهوری اسلامی مانع انتقال جريان نفت از خليج فارس و از طريق تنگه هرمز به بازار های جهانی خواهد شد.

به گزارش نيويورک تايمز مقام‌های دولت آمريکا حاضر به ارائه جزئيات بيشتر درباره کانال ارتباطی مخفی مورد استفاده خود برای تماس با حکومت ايران نشدند و تنها به ذکر اين نکته بسنده کردند که رابط ياد شده دولت سوئيس نبوده است. سابق بر اين دولت ايالات متحده آمريکا برای تماس‌های گاه به گاه خود با جمهوری اسلامی ايران از طريق دولت سوئيس وارد عمل می‌شد.

آمريکا و متحدانش به تازگی بر شدت تحريم‌های خود عليه ایران افزوده‌اند. دولت های غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه صلح آميز هسته‌ای به صورت مخفيانه به دنبال توليد سلاح‌های اتمی است.

ايران تأکيد دارد که برنامه هسته‌ای‌اش به طور کامل صلح‌آميز بوده و اعلام کرده که در برابر هر گونه حرکت تهاجمی عليه تأسيساتش مقابله به مثل خواهد کرد.

ظرف چند روز اخير و به دنبال ترور يکی ديگر از دانشمندان هسته‌ای ايران، تهران سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا و اسرائيل را متهم به دست داشتن در اين ماجرا دانست. مقام‌های رسمی آمريکا داشتن هرگونه نقشی را در اين حمله رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، واشينگتن هم يک ناو هواپيما بر ديگر خود را نيز به نزديکی خليج فارس اعزام کرده است، سومين ناو هواپيما بر آمريکايی نيز هم اکنون در راه رسيدن به اين مکان است.

آمریکا پیشتر در واکنش به اظهارات مقام‌های سیاسی و نظامی ایران در خصوص بستن تنگه هرمز هشدار داده بود که اجازه نخواهد داد تجارت آزاد دریایی از این طریق این تنگه دچار اختلال شود.

در همین زمینه، احمد وحيدی، وزیردفاع ايران، هفته گذشته در مورد مسدود کردن تنگه هرمز گفته بود: «نگفتيم تنگه هرمز را می‌بنديم؛ مساله اين است که اگر کسی بخواهد امنيت خليج فارس را به خطر اندازد،‌ در آن صورت امنيت آن برای همه به خطر می‌افتد.»

تنگه هرمز نقشی استراتژيک در انتقال انرژی به بازارهای جهانی دارد و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ ميليون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از اين تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.
XS
SM
MD
LG