لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

عربستان: می‌توانیم کمبود نفت بازار را جبران کنیم


ٰعلی النعیمی، وزیر نفت سعودی
ٰعلی النعیمی، وزیر نفت سعودی
‌یک روز پس از هشدار تهران، به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای جایگزینی نفت خود با نفت ایران، وزیر نفت عربستان سعودی، تاکید کرد که این کشور می‌تواند بلافاصله دو میلیون بشکه به تولید روزانه خود بیفزاید.

علی النعیمی، وزیر نفت سعودی، در مصاحبه با شبکه سی ان ان با اشاره به ظرفیت تولید این کشور گفت: «این ظرفیت اضافی برای پاسخ به شرایط اضطراری در سطح جهان و پاسخ به تقاضای خریداران ماست. در واقع این کانون توجه ماست. ما به این کاری نداریم که چه کسی از تولید کنار می‌کشد بلکه به این توجه داریم که چه کسی بیشتر تقاضا می‌کند.»



وزیر نفت عربستان همچنین درباره تهدیداتی که ایران برای بستن احتمالی تنگه هرمز کرده، گفت که گمان نمی‌کند این تنگه برای مدت زمان طولانی، بسته بماند.

این اظهارات در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره برای تحریم نفت ایران هستند. به گفته برخی از دیپلمات‌های اروپایی، این اتحادیه با کشورهای تولیدکننده نفت و از جمله عربستان در تماس بوده تا از پر شدن خلا نفت ایران از سوی این کشورها اطمینان حاصل کند.

از سوی دیگر، آمریکا نیز با تحریم بانک‌های ایرانی و از جمله بانک مرکزی، فرآیند خرید نفت از ایران را با مشکل مواجه کرده است و کشورهای خریدار در صورت واریز پول به بانک‌های ایرانی، با احتمال تحریم مواجه خواهند شد.

علی النعیمی در ادامه به شبکه سی ان ان گفت: «ما به آسانی می‌توانیم سقف تولید خود را تا ۱۱میلیون و ۴۰۰ هزار یا ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، بلافاصله و در طول چند روز بالا ببریم.»

این میزان افزایش سقف تولید به معنای تولید اضافی دو میلیون بشکه در روز است که بخش عمده‌ای از فقدان نفت ایران را جبران خواهد کرد.

علی النعیمی همچنین گفت عربستان سعودی علاوه بر دو میلیون بشکه‌ای که بلافاصله می‌تواند روزانه به تولید خود بیفزاید، به ۹۰ روز زمان نیاز دارد تا ۷۰۰ هزار بشکه دیگر نیز سقف تولید خود را بالا ببرد.

آمار مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت، حکایت از آن دارد که میزان صادرات نفت ایران در شش ماه نخست سال ۱۳۹۰، در حدود ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار بوده است و با توجه به اظهارات وزیر نفت سعودی، این کشور قادر خواهد بود ظرف ۹۰ روز کل خلا نفت ایران را در بازار پر کند.

روز یکشنبه، اما، محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک، اظهار داشت که تهران هر گونه افزایش تولید این کشور‌ها را در زمان حاضر عملی غیردوستانه و احتمالا خصمانه تلقی خواهد کرد.

محمدعلی خطیبی تصریح کرد: «این واكنش را باید مقامات سیاسی و امنیتی نشان دهند، ولی ا‌گر بی‌تدبیری كنند و وارد ماجرا شوند، نمی‌توانند بگویند، هیچ‌كاره بودیم. چون هر اقدام احتمالی تحریم‌كنندگان نفت ایران، با چراغ سبز كشورهای نفتی حاشیه خلیج‌فارس اتفاق خواهد افتاد و اینان به ‌عنوان مقصران اصلی شناخته می‌شوند.»
XS
SM
MD
LG