لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

«ايران برای واردات کالاهای اساسی در پی مبادله پاياپای است»


تخلیه گندم در یکی از بنادر جنوبی ایران
تخلیه گندم در یکی از بنادر جنوبی ایران
صادرکنندگان مواد غذايی در اروپا می گويند، به دنبال تشديد تحريم ها عليه ايران، اين کشور برای واردات کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکلاتی مواجه شده است و تلاش می کند برای پرداخت بهای گندم وارداتی از طلا و نفت استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ايران هفته گذشته ۲۰۰ هزار تن گندم برای تحویل فوری از بازار جهانی خريداری کرده است. تجار و فروشندگان بازار های جهانی نیز می گويند، ايران طی دور روز گذشته ۲۰۰ هزار تن گندم برزيلی و ۲۰۰ هزار تن گندم آلمانی خريداری کرده است. اين درحالی است که مشخص نيست ايران بهای اين غلات را چگونه پرداخت کرده است.

تحريم های تازه آمريکا و اتحاديه اروپا که از آغاز سال جاری عليه ايران اعمال شده اند توان اين کشور برای پرداخت بهای کالای اساسی خريداری شده در بازار های جهانی را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش رويترز، اين تحريم ها باعث شده اند تا ايران نتواند دلار و يوروی مورد نياز خود را تامين کند به همين دليل اين کشور مجبور شده است تا جايگزينی برای پرداخت بهای کالاهای وارداتی خود پيدا کند.

يک فروشند گندم در بازار اروپا به رويترز گفته است که شرکت های بزرگ چند مليتی در حال جايگزين کردن ارزهای ديگر هستند و و آن دسته که متخصصان مالی دارند برای مبادله پاياپای از «نفت و طلا» استفاده می کنند. وی اضافه کرده است: اما اين مساله برای شرکت های کوچک تجاری غلات چندان آسان نيست.

اين معامله گر در بازار اروپا همچنين گفته است: «تجارت غله با ايران با مشکلات جدی مواجه است، اما همچنان ادامه دارد.»

معاون شرکت «کارگيل»، یکی از شرکت های بزرگ چند مليتی خصوصی جهان، به رويترز گفته است: ارسال غلات به ايران همچنان ممکن است چرا که ايران از ارزهای ديگری به غير از دلار استفاده می کند.

درهمين زمينه، يک معامله گر ديگر به رويترز گفته است: «بهای معامله غلات به وسيله شمش های طلا پرداخت می شود و در معاملات پاياپای فروش نفت نیز پيشنهاد شده است.» به گفته اين معامله گر چند شرکت بزرگ در حال اين گونه معامله پاياپای با ايران هستند.

يک تاجر ديگر در بازار غلات به رويترز گفته است: به دليل اين که محموله های غلات بسيار بزرگ هستند، مبادله پاياپای يا پرداخت بها با طلا سريعترين راه ممکن است.

رويترز می گويد بررسی های انجام شده در بازارهای جهانی نشان می دهد که از آغاز سال جاری ميلادی ايران برای واردات کالاهای اساسی مانند؛ برنج، روغن خوراکی، چای و خوراک دام و طیور با مشکل مواجه بوده است.

طبق اين گزارش، کشتی های بزرگ غله در بنادر ايران پهلو گرفته اند، ولی به دلیل پرداخته نشدن بهای محموله ها از تخليه بارهای خود خودداری می کنند.

به گزارش رويترز، ايران در حال حاضر نفت خود را با ارزهايی چون «ين» ژاپن، وون کره جنوبی و روپيه هند می فروشد که اين مساله صادر کنندگان را با مشکلاتی مواجه کند.

ايران درگذشته برا ی دور زدن تحريم ها و واردات کالاهای اساسی از طريق کشورهای ثالثی چون امارات متحد عربی عمل می کرد، اما با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط امارات راههای ايران برای داد و ستد غير مستقيم بسته شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با نادیده گرفتن این خواست برنامه غنی سازی اورانیوم خود را توسعه داده است.

آمریکا و اتحاد اروپا طی ماههای اخیر تحریم های یکجانبه مالی و نفتی علیه ایران اعمال کرده اند.
XS
SM
MD
LG