لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

محمود احمدی نژاد حتی در زادگاهش محبوبيت ندارد


روزنامه ابتکار خبر داده که دستکم «۱۰۷ نفر از نمايندگان مجلس هشتم » در جريان انتخابات نهمين دوره مجلس «نتوانستند جواز ورود به مجلس نهم» را کسب کنند.

روزنامه اعتماد از «بازنشستگی اجباری ريش‌سفيدان اصولگرا» خبر داده، و روزنامه دنيای اقتصاد هم گزار داده که «دو جبهه اصلی اصولگرايان در انتخابات مجلس از مجموع ۲۰۳ کرسی مجلس، کمتر از نصف کرسی ها را از آن خود کرده‌اند.»

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، با اشاره به شکست پروين احمدی نژاد در انتخابات نهمين دوره مجلس، تاکيد کرده که «محمود احمدی نژاد روند کاهش محبوبيت را حتی در شهرستان های کوچک» از جمله در «زادگاهش» سپری می کند.

روزنامه شرق گزارش داده که براساس آئين نامه جديد پوشش وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ، از اين پس استادان به دانشجويان «نمره پوشش» می‌دهند.

روزنامه های مردمسالاری و تهران امروز به نقل از «کميته مزد استان تهران »، خط فقر شديد را « ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان » اعلام کرده اند، و روزنامه اعتماد خبر داده که از برگزاری « همايش علمی انديشه‌های آيت الله بهشتی »، جلوگير شده است.

روزنامه خراسان از « اعترافات متهم ۶۰ ساله » درباره تجاوز به « دستکم ۵۰ دختر خردسال » در مشهد طی ۲ سال، خبر داده است.

آيين‌نامه جديد وزارت بهداشت؛ استادان مسئول «رصد و تعيين نمره پوشش» دانشجويان
روزنامه شرق در تيتر يک شماره دوشنبه گزارش داده که براساس آئين نامه جديد پوشش وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ، از اين پس استادان به دانشجويان « نمره پوشش » می‌دهند.

به گزارش اين روزنامه ، وحيد صرامی معاون فرهنگی و مشاوره معاونت دانشجويی وزارت بهداشت از «نهايی شدن آيين‌نامه پوشش دانشجويان علوم پزشکی» خبر داده و گفته که براساس اين آئين نامه «استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی مسوول رصد کردن لباس دانشجوها معرفی شده‌اند» و «نظر استادها به عنوان مسوول رصد پوشش و رفتار حرفه‌ای دانشجويان ملاک عمل قرار می‌گيرد.»

روزنامه شرق نوشته که براساس «آيين‌نامه پوشش دانشجويان علوم پزشکی» از اين پس « تنها حراست دانشگاه‌ها نيستند که وظيفه نظارت بر پوشش دانشجويان هنگام ورود و خروج از دانشگاه را بر عهده دارند، بلکه اين وظيفه بر دوش استادها در تمام محيط دانشگاه و کلاس‌ها قرار گرفته است.»

وحيد صرامی معاون فرهنگی معاونت دانشجويی وزارت بهداشت درباره آيين‌نامه جديد پوشش دانشجويان علوم پزشکی گفتاه است که براساس اين آيين‌نامه « استاد وظيفه اصلی نمره‌دهی به پوشش و رفتار حرفه‌ای دانشجو را بر عهده می‌گيرد و ما راهکارهايی ديده‌ايم که چطور معاونت آموزشی و استادان را در اين موضوع دخيل کنيم » و «در واقع استاد به عنوان فردی که در بيشترين مدت‌زمان می‌تواند رفتار دانشجو را رصد کند، علاوه بر نمره درسی در پايان هر نيمسال، نمره‌ای به عنوان پوشش و رفتار حرفه‌ای به دانشجو می‌دهد و در نهايت برای دانشجويان کارنامه فرهنگی صادر می‌شود.»

به نوشته اين روزنامه وحيد صرامی همچنين گفته که در اين آيين‌نامه و شيوه‌نامه مرتبط با آن « نحوه رسيدگی به صورت دقيق ذکر شده که دانشگاه‌ها بدانند با مصاديق بدپوششی و بدرفتاری چگونه بايد برخورد کنند » و «ما در آيين‌نامه شفاف بيان کرده‌ايم که پوشش مردان و زنان چگونه بايد باشد.»

روزنامه شرق يادآوری کرده که علاوه بر محدوديت تازه برای پوشش دانشجويان علوم پزشکی، « مسوولان فرهنگی جمهوری اسلامی در روزهای پايانی سال درگير طرح‌هايی در رابطه با پوشش زنان و دختران در اماکن مختلف شده‌اند »، طرح‌هايی که علاوه بر « کارمندانی مثل پرستاران و کارمندان » شامل « کارمندان بعضی از اداره‌های دولتی » نيز می شود.

شکست دستکم ۱۰۷ نماينده مجلس هشتم در انتخابات مجلس نهم

روزنامه ابتکار در شماره شنبه گزارشی درباره « تغييرات مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم » منتشر کرده و خبر داده که بنابر نتايج اعلام شده «تاکنون مشخص شده‌است که ۱۰۷ نفر از نمايندگان مجلس هشتم نتوانستند جواز ورود به مجلس نهم را به دست بياورند.»

به نوشته اين روزنامه تنها « ۶۳ نفر از نمايندگان مجلس هشتم در جريان انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی « مدت نمايندگی خود را چهارسال ديگر تمديدکردند. »
پيشتر روزنامه ها خبر داده بودند که دستکم ۶۵ نماينده مجلس هشتم به دليل « عدم ثبت نام » و يا « رد صلاحيت » در انتخابات مجلس نهم حضور ندارند که با احتساب ۱۰۷ نماينده ای که به نوشته روزنامه ابتکار در جريان انتخابات از راهيابی به انتخابات بازمانده اند، دستکم ۱۷۰ نماينده مجلس هشتم در مجلس نهم حضور نخواهند داشت.

روزنامه ابتکار همچنين گزارش داده که روسای ۶ کميسيون از ۱۵ کميسيون تخصصی مجلس هشتم نيز در مجلس نهم حضور ندارند.

روزنامه اعتماد هم از «بازنشستگی اجباری ريش‌سفيدان اصولگرا » خبر داده و نوشته « با روشن شدن نتيجه انتخابات، پايان کار راست ‌‌سنتی پيش بينی می‌شود.»

به گزارش اين روزنامه « هرچند می‌توان پيروز ميدان رقابت نهمين دوره انتخابات مجلس را فهرست جبهه متحد اصولگرايان معرفی کرد » اما «شايد با وجود حضور سنتيان و چهره‌های شاخص احزاب قديمی و پرسابقه جناح حاکم در جبهه متحد، محافظه‌کاران سنتی در دل جبهه متحد را بتوان بازنده اين دور از انتخابات ناميد.»

روزنامه اعتماد همچنين نوشته « ديدن نام افرادی همچون غفوری‌فرد، محمدنبی حبيبی و اسدالله بادامچيان » که همگی از « اعضای شاخص راست سنتی » به شمار می روند « در قعر جدول راه‌يافتگان به مرحله دوم » انتخابات تهران، « شايد آغازی باشد بر پايان کار ريش‌سفيدان و مدعيان و نماد‌های اصولگرايی سنتی در کشور. »

روزنامه دنيای اقتصاد نيز طی گزارشی درباره « سهم گروه‌ها از مجلس نهم » نوشته « هر چند نتايج قطعی شمارش آرای انتخابات مجلس در پايتخت تا ساعات پايانی ديروز هنوز نهايی نشده بود، اما با قطعيت يافتن ورود بيش از ۲۰۰ نامزد شهرستانی به مجلس نهم، ترکيب مجلس آينده تا حدودی مشخص شده است. »

اين روزنامه تاکيد کرده که براساس بررسی گرايش سياسی کانديدهای راهيافته به مجلس نهم « جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداری به عنوان دو رقيب اصلی انتخابات روز جمعه، تاکنون تنها توانسته‌اند حدود ۹۰ کرسی مجلس نهم را به خود اختصاص دهند » و « نزديک ۱۱۰ صندلی سبز بهارستان به گروه‌های ديگر، نامزدهای مستقل و افراد خارج از اين دو ليست رسيده است. »

روزنامه دنيای اقتصاد همچنين نوشته « دو جبهه اصلی اصولگرايان در انتخابات مجلس از مجموع ۲۰۳ کرسی مجلس، کمتر از نصف آن را از آن خود کرده‌اند » و « به نظر می‌رسد که کرسی‌های باقيمانده را بايد کانديداهای ديگر فهرست‌های انتخاباتی نظير صدای ملت (منتقدين دولت)، جبهه توحيد و عدالت (حاميان دولت و منسوب به اسفنديار رحيم مشايی)، جبهه مردمسالاری، افراد مستقل و احتمالا کانديداهای بی‌نام و نشان جريان انحرافی به خود اختصاص داده باشند. »

اين روزنامه با اشاره به « هشدار های مکرر « اصولگرايان » در ماه های پيش از انتخابات مجلس دراين باره که « جريان انحرافی دولت تلاش گسترده‌ای را برای ورود کانديداهای شهرستانی به مجلس به خرج داده تا بتواند ۱۵۰ کرسی مجلس را از آن خود کند » نوشته احتمال دارد که کانديداهای جريان انحرافی دولت « بدون تابلو و بدون فهرست که احتمالا با چراغ خاموش وارد مجلس » شده باشند.

روزنامه رسالت؛محمود احمدی نژاد حتی در زادگاهش محبوبيت ندارد

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در سرمقاله شماره پانزدهم اسفند ماه با تيتر « زنگ ها برای کدام جريان به صدا در آمد؟ » ، ضمن « تحليل نتايج نهمين انتخابات مجلس شورای اسلامی » با اشاره به شکست پروين احمدی نژاد در انتخابات نهمين دوره مجلس، تاکيد کرده که « محمود احمدی نژاد روند کاهش محبوبيت را حتی در شهرستان های کوچک سپری می کند. »

اين روزنامه با طرح اين پرسش که در جريان انتخابات نهمين دوره مجلس « چرا پروين احمدی نژاد خواهر محمود احمدی نژاد در زادگاه رئيس جمهور با فاصله ای زياد نسبت به نفر اول شکست خورد؟ » نوشته « انتخابات نهم نشان داد که گفتمان انقلاب فراتر از محمود احمدی نژاد است و قطار انقلاب و عرصه های خدمتگزاری ميراث کسی نيست. »
اين روزنامه وابسته به جناح حاکم تاکيد کرده که « محمود احمدی نژاد در يکی دو سال پايانی عمر دولت خود با فاصله گرفتن از گفتمان انقلاب به دليل برخی حاشيه سازی های اطرافيان، روند کاهش محبوبيت را حتی در شهرستان های کوچک سپری می کند » و « اين درست بر خلاف محاسبات گروه انحرافی است که محبوبيت نظام را صرفا گره به محبوبيت رئيس جمهور زده بودند. »

سرمقاله روزنامه رسالت همچنين به طور ضمنی از شکست « جبهه پايداری » ائتلاف انتخاباتی حاميان محمدتقی مصباح يزدی و محمود احمدی نژاد خبر داده و نوشته « تفاوت فاحش سرليست جبهه متحد اصولگرايان با ساير منتخبين و همچنين ترکيب منتخبين تا نفر شصتم حکايت از آن دارد که مردم وزن و سهميه واقعی جريانات سياسی اصولگرا را بهتر از خود اصولگرايان درک می کنند. »

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم نوشته « رقابت جدی در دور دوم انتخابات بين جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداری خواهد بود » اما همزمان به « جبهه پايداری » درباره « بداخلاقی انتخاباتی هشدار داده و نوشته « قاطبه نيروهای اجتماعی اصولگرا تحمل بداخلاقی ها و اتهام زنی ها را ندارند » و « اگر عده ای فکر می کنند در فواره انتخابات سوار بر موج اتهامات و حرمت شکنی ها می توانند سريع بالا بروند و يک شبه ره صد ساله را بپيمايند، بايد بدانند که همان فواره با سرعت بيشتر آن ها را پايين خواهد آورد. »
سرمقاله شماره دوشنبه روزنامه رسالت اصلاح طلبان را نيز به دليل « عدم حضور در اين انتخابات و تحريم آن » مورد حمله قرار داده و ادعا کرده که اصلاح طلبان با « تحريم انتخابات آخرين ميخ را بر تابوت جريان اصلاحات کوبيدند. »

روزنامه ابتکار در سرمقاله ای تحت عنوان « نگاهی در آيينه انتخابات » به ارزيابی نتايج انتخابات مجلس نهم پرداخته و نوشته رای آوردن برخی از چهره‌هايی که از سوی هيات‌های اجرايی و نظارتی رد صلاحيت شده بودند اما با رايزنی و ريش گرو گذاشتن برخی از افراد قابل احترام تاييد صلاحيت شدند؛ نشان می‌دهد که گويی ملاک مردم و مسئولان ذيربط چندان هماهنگ نيست.

اين روزنامه نوشته « وقتی نماينده‌ای که تنها يک روز مانده به پايان فرصت تبليغات، تاييد صلاحيت می‌شود، می‌تواند اقبال مردمی را متوجه خود ‌کند و با اقتدار رقبای خود را شکست ‌دهد، اين سوال بايد پاسخ داده شود که چه عواملی موجب می شود تا يک فرد از جانب مسئولان "غيرقابل قبول" خوانده شود اما همزمان از سوی رای دهندگان، مهر "قبول شد" در کارنامه‌اش درج ‌شود؟! »

فضل الله ياری در سرمقاله روزنامه ابتکار با اشاره به « پيروزی برخی از چهره هايی که از ليست‌های مشهور رانده شده » ای که « حتی از سوی برخی از محافل هم تخريب شده‌بودند » نوشته « چگونه است که سران گروه‌ها واحزابی که خود را نزديک‌ترين مراجع به افکار و خواسته‌های مردم می‌پندارند و از ماه‌ها قبل از آغاز انتخابات خود را نماينده واقعی آنان می‌دانند، در تشخيص خواسته‌های رای‌دهندگان به اشتباه می‌افتند؟! »

خط فقر شديد؛۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان

روزنامه های مردمسالاری و تهران امروز خبر داده اند که « کميته مزد استان تهران » خط فقر شديد را « ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان » اعلام کرده است.

روزنامه مردمسالاری در تيتر يک شماره پانزدهم اسفند از قول « علی اکبر عيوضی رييس کميته مزد کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران » نوشته « مبلغ سبد هزينه يک خانواده چهار نفره بر اساس تحقيقات همه جانبه و در نظر گرفتن حداقل ها و نه حداکثرها و با حذف کالاهای يارانه ای از سبد خانوار، مبلغ ۷۹۵ هزار و ۵۹۵ تومان » و « خط فقر شديد نيز رقمی معادل ۵۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان است »، که البته « در کلانشهرها ۲۰ درصد به ميزان سبد هزينه خانوار و خط فقر شديد اضافه می شود.»

رييس کميته تخصصی مزد کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران گفته که « بررسی های ما در کميته مزد استان تهران خوراکی ها از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه از ۲۶ تا۴۰ درصد افزايش قيمت داشته است » و « از ابتدای سال ۹۰ براساس اعلام سايت های رسمی، نرخ تورمی که کميته ما لحاظ کرده است و منتهی به بهمن ماه سال جاری بوده ، ۲۶ درصد » است.

علی اکبر عيوضی با تاکيد براينکه دولت بايد در تعيين حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ بايد نتايج تحقيق « کميته تخصصی مزد کانون شوراهای اسلامی کار » مورد توجه قرار گيرد، گفته « براساس تحقيقات ما سال ۸۹ و ۹۰ در مقايسه با دهه گذشته کمترين افزايش دستمزد را شاهد بوده است، ولی در مقابل بيشترين تورم در سال های ۸۹ و ۹۰ به چشم خورده است » و « اين ادعا که افزايش دستمزد موجب تورم است بدون کار کارشناسی بوده و غيرمنطقی است. »

روزنامه مردمسالاری همچنين در يادداشتی بر « لزوم تعيين حداقل دستمزد براساس خط فقر » تاکيد کرده و نوشته « با توجه به اينکه نرخ تورم امسال بيش از ۲۰ درصد است » شيوه کنونی تعيين حداقل دستمزد از نظر کارگران ناکارآمد است.

اين روزنامه نوشته که شورای عالی کار بايد با « در نظرگرفتن نابسامانی موجود در حوزه پول، نرخ ارز، تغيير روزانه قيمت کالا ها و نبود ثبات قيمت ها، گرانی و سرعت افزايش تورم، و خط واقعی فقر »، حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ را تعيين کند.

روزنامه تهران امروز هم ضمن انتشار « خط فقر شديد » اعلام شده از سوی « کميته مزد کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران »، در يادداشتی با عنوان « آمارهايی که توهين آميز است » نوشته « چند سالی است که اعلام آمارهای رسمی به دلايلی نامعلوم متوقف شده است » و از سال ۸۷ که عبدالرضا مصری « وزير وقت رفاه و امور اجتماعی اعلام خط فقر را توهين به افراد جامعه دانست و مانع محاسبه و انتشار يکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کشور شد » تاکنون « نهاد‌های رسمی با توسل به استدلال‌های عجيب از انتشار شاخص خط فقر ممانعت می‌کنند. »

مرتضی افقه، عضو هيات مديره دانشگاه شهيد چمران، در اين يادداشت يادآوری کرده که « اگر چه نهاد‌های غيررسمی و يا تخصصی هر از گاهی آمارهايی در خصوص خط فقر کشور ارائه می‌دهند اما هيچ آمار رسمی تاکنون از خط فقر به دست نيامده است » و « اين شيوه برخورد » از سوی دولت در اعلام آمارهای اقتصادی از جمله « آمارهايی همچون نرخ اشتغال يا نرخ بيکاری، نرخ تورم، نرخ رشد توليد ملی » نيز به اشکال مختلف « اعمال شده است. »
نويسنده يادداشت روزنامه تهران امروز با اشاره به « عدم انتشار آمارهای اقتصادی » و در برخی موارد نيز « انتشار آمارهای ضد و نقيض »، نوشته که اين رفتار مقام های دولتی نشان می دهد که « دولت تمايلی به بررسی و نقد عملکرد خود توسط کارشناسان و متخصصين ندارد » و « مايل است تا مخاطبين اوضاع اقتصادی کشور به آمارهای توام با تمجيد مجريان دولتی اکتفا کنند. »

جلوگيری از برگزاری « همايش انديشه‌های آيت الله بهشتی »
روزنامه اعتماد خبر داده که مقام های مسوول حکومتی از برگزاری « همايش علمی انديشه‌های آيت الله بهشتی »، جلوگير کرده اند.

بنياد نشر آثار و انديشه‌های آيت‌الله بهشتی اعلام کرده که « با وجود تعامل با مقامات مسوول، از برگزاری همايش علمی "بازخوانی انديشه‌های اقتصادی، اجتماعی و سياسی شهيد آيت‌الله دکتر بهشتی: نگاهی دوباره" جلوگيری شده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، بنابر اعلام بنياد نشر آثار و انديشه‌های آيت‌الله بهشتی « اولين تاريخ برگزاری همايش، روز دوشنبه اول اسفندماه تعيين شده و مقرر بود با مشارکت بيش از ۲۵ انديشمند و صاحب‌نظر حوزوی و دانشگاهی در موضوعات علوم سياسی و اقتصاد برگزار شود » و پس از آن نيز « قرار بود روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه اين همايش توسط بنياد نشر آثار و انديشه‌های آيت‌الله بهشتی و با مشارکت دانشگاه مفيد برگزار شود اما « چند روز پيش اعلام شد در نهايت همايش لغو شده است. »

روزنامه اعتماد از آيت الله محمد حسينی بهشتی به عنوان « يکی از مهم‌ترين رهبران انقلاب و معماران جمهوری اسلامی » نامبرده است.آيت الله بهشتی علاوه بر نقش آفرينی در تشکيل جمهوری اسلامی، بنيانگذارن قوه قضائيه جمهوری اسلامی نيز به شمار می رود، و درحالی که دبيرکلی حزب جمهوری اسلامی را بر عهده داشت در جريان انفجار دفتر اين حزب در ۷ تير ۱۳۶۰ کشته شد.

از سال ۱۳۸۸ تاکنون « بنياد نشر آثار و انديشه‌های آيت‌الله بهشتی » با فشار و محدوديت نهادهای امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

همچنين عليرضا حسينی بهشتی فرزند آيت الله بهشتی که در جريان انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ « مشاور ارشد ميرحسين موسوی » و عضويت کميته مشترک موسوی و کروبی برای « پيگيری سرنوشت بازداشت شدگان و آسيب ديدگان پس از انتخابات » را بر عهده داشت، در سال ۸۸ دوبار بازداشت و زندانی شد.

اعترافات متهم ۶۰ ساله؛ تجاوز به دستکم ۵۰ دختر خردسال در مشهد

روزنامه خراسان از « اعترافات متهم ۶۰ ساله » درباره تجاوز به « دستکم ۵۰ دختر خردسال » در مشهد، خبر داده است.

اين روزنامه نوشته متهم ۶۰ ساله ای که در مشهد به اتهام تجاوز به يک دختر خردسال بازداشت شده پس از آنکه « در مراحل اوليه تحقيقات ۱۱ فقره » تجاوز به « دختران خردسال » را پذيرفت، « تاکنون به ۵۰ مورد آزار و اذيت دختران خردسال » اعتراف کرده است.
روزنامه خراسان تاکيد کرده که « ۴۳ دختربچه خردسال که هر کدام به نوعی مورد آزار و اذيت مرد ۶۰ساله قرار گرفته اند، وی را شناسايی کرده اند. »

به نوشته اين روزنامه، ماجرای تجاوز به ده ها دختر خردسال در مشهد پس از آن آشکار شد که اواسط بهمن ماه « والدين دختربچه ۹ ساله ای با تسليم يک شکوائيه به ماموران کلانتری قاسم آباد مشهد اعلام کردند که مرد مسنی به بهانه پرسيدن آدرس دخترشان را در راه مدرسه سوار خودرو پيکان کرده و پس از کشاندن به حاشيه شهر مورد آزار قرار داده است. »
روزنامه خراسان نوشته که هم اکنون پرونده تجاوز اين « مرد ۶۰ سياله »به دستکم « ۵۰ دختر خردسال » هم اکنون شعبه ۸۰۹ بازپرسی مجتمع قضايی قدوسی مشهد درحال بررسی است و اتهاماتی چون « آدم ربايی با وسيله نقليه، ايراد صدمه عمدی، کودک آزاری جسمی و جنسی و همچنين ارتکاب عمل منافی عفت » به وی « تفهيم » شده است.

« يک منبع آگاه » به اين روزنامه گفته که اين متهم ۶۰ ساله « از سال ۸۸ اقدام به ارتکاب عمل منافی عفت می کرده و تقريبا هر ۲۰ روز يک بار دختری را طعمه قرار می داده است. »
اين « مقام آگاه » به اين روزنامه گفته « اين احتمال وجود دارد که هنوز خانواده هايی به دليل حفظ آبرو و يا موارد ديگر نتوانسته باشند متهم را شناسايی و از وی شکايت کنند » تاکيد کرده که اين خانواده ها «مطمئن باشند که هويت و اظهارات آنان به صورت کاملا محرمانه در پرونده باقی می ماند. »

روزنامه خراسان عکس و اسم « متهم ۶۰ ساله تجاوز به دستکم ۵۰ دختر خردسال » در مشهد را منتشر نکرده است.

XS
SM
MD
LG