لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

اسپانیا خواستار کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا شد


وزیر اقتصاد اسپانیا
وزیر اقتصاد اسپانیا
اسپانیا که با بحران مالی روبرو شده است از کشورهای عضو حوزه یورو خواست تا یک کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی برای نجات نظام بانکی این کشور اختصاص دهند.

به گزارش بلومبرگ، لوئیس دوگویندوس، وزیر اقتصاد، عصر روز شنبه، ۲۰ خرداد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که دولت اسپانیا از کشورهای منطقه یورو درخواست بسته نجات مالی برای تزریق و سرمایه‌گذاری مجدد در بانک‌های این کشور کرده است.

در همین زمینه، وزیران دارایی کشورهای حوزه یورو روز شنبه کنفرانس سه ساعته‌ای را درباره وضعیت اسپانیا برگزار کردند. ۱۷ وزیر دارایی حوزه یورو اعلام کردند که دولت اسپانیا مبلغ وام در خواستی خود را بزودی رسما از کشورهای منطقه یورو درخواست خواهد کرد. به گفته آنها مبلغ بسته نجات مالی با احتساب یک «حاشیه ایمنی اضافی» نیازهای سرمایه‌ای برآورد شده را پوشش خواهد داد.

درباره شرایط بازپرداخت وام کمکی به اسپانیا، وزیران دارایی کشورهای حوزه یورو گفته‌اند که شرایط بازپرداخت باید با تمرکز به اصلاحات مخصوص که حوزه اقتصاد این کشور را هدف قرار خواهد داد، تعریف شود.

ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا تنها هفت ماه پس از پیروزی در انتخاباتی تنگاتنگ، مجبور به عقب نشینی از ایده سرمایه‌گذاری مجدد و بدون کمک خارجی در بانک‌ها شده است.

رکود فزاینده اقتصادی در اسپانیا بانک‌های وام دهنده را مجبور کرده است که به زیان‌های روزافزون خود اذعان کنند و از دولت اسپانیا درخواست کمک مالی از حوزه یورو را داشته باشند.

اسپانیا عضو حوزه یورو است که برای تثبیت نظام مالی خود درخواست کمک مالی خارجی کرده است.

کشورهای منطقه یورو و صندوق‌ بین‌المللی پول تاکنون ۳۸۶ میلیارد یورو به یونان، ایرلند و پرتغال کمک کرده‌اند. مقامات اسپانیا در طی هفته گذشته از طرف رهبران اتحادیه اروپا در فشار بوده‌اند که نیاز کمک مالی برای بانک‌ژهای این کشور را مورد بازبینی قرار دهد؛ این در حالی است که انتخابات هفته آینده یونان احتمال خروج این کشور از حوزه یورو را افزایش داده است.

ادوراد نوروتنی، یکی از اعضای شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا روز گذشته هشدار داده بود که هرگونه تاخیر در درخواست وام از طرف اسپانیا، هزینه نجات مالی بانک‌های این کشور را افزایش خواهد داد.

دوگویندوس گفته است که شرایط بسته اعتباری نجات مالی برای تزریق و تثبیت مالی بانک‌ها در مقایسه با نرخ بازار «بسیار مطلوب و مساعد» است و منابع کمک اعتبار مالی کشورهای منطقه یورو از طریق صندوق بانک «اف آر او بی» اسپانیا واریز خواهد شد.

به گفته وی، بانک‌های دریافت کننده کمک مالی خود جوابگوی شرایط اعتبار مالی خواهند بود و صندوق بین المللی پول صرفا نقش مشاوره دهنده خواهد داشت.

وزاری دارایی کشورهای حوزه یورو اعلام کرده‌اند که بعد از درخواست رسمی دولت اسپانیا، برآورد‌ها توسط کمیسیون اروپا که با بانک مرکزی اروپا، مرجع بانکی اروپا و صندوق بین المللی پول در ارتباط خواهد بود، انجام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG