لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

سنای آمریکا: بانک اچ‌اس‌بی‌سی با ایران معاملات مخفی داشته است


در حالی که بانک بزرگ بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی از مدت‌ها پیش با اتهام ضعف مدیریتی در جلوگیری از پول‌شویی روبه‌رو است، یک گزارش تازه از مجلس سنای آمریکا که روز دوشنبه ۲۶ تیر منتشر شد حاکی از آن است که بر پایه بررسی‌های جدید، زیرمجموعه‌هایی از این بانک اقدام به «پرداخت‌های مخفی» به ایران نیز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش تازه مجلس سنای آمریکا می‌نویسد که نهادهای مالی وابسته به اچ‌اس‌بی‌سی برای مخفی نگاه داشتن دادوستد مالی با ایران، با روشی موسوم به «پاک‌سازی»، نام ایران را از تمامی عملیات بانکی ثبت شده حذف کرده‌اند.

گزارش سنای ایالات متحده در ادامه می‌نویسد که اچ‌اس‌بی‌سی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ بیش از ۲۸ هزار معامله بانکی خارج از کنترل حساب‌رسان انجام داده که ۲۵ هزار مورد آن به ایران مربوط می‌شود.

بنابراین گزارش که از سوی «کمیته فرعی دائم برای تحقیقات» در سنای آمریکا تنظیم شده هم‌اینک جزئیات این معاملات نیاز به بررسی بیشتر دارد تا مشخص شود که آیا در آنها تخطی از قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران صورت گرفته‌است یا خیر.

گزارش سنای آمریکا می‌نویسد که «جو بسیار آلوده حاکم بر بانک اچ‌اس‌بی‌سی» که در لندن مستقر است باعث شده تا مشتریانی از «خطرناک‌ترین و مرموزترین گوشه‌های جهان ازجمله ایران، سوریه، عربستان سعودی، مکزیک و جزایر کِیمَن» موفق شوند «اعتبارات مشکوکی» را از طریق این بانک رد و بدل کنند.

اشاره این گزارش به عوامل حکومتی در ایران و سوریه، گروه‌های تندرو اسلامی در عربستان، قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک، و مجاری پول‌شویی گسترده در جزایر کیمن در منطقه کارائیب است.

انتقادها به بانک اچ‌اس‌بی‌سی در مورد ناتوانی مدیران آن در جلوگیری از پول‌شویی از ۱۰ سال پیش آغاز شده، اما گزارش جدید سنای آمریکا که نتیجه یک سال تحقیق در ۱٫۴ میلیون سند و مصاحبه با ۷۵ مقام بانک اچ‌اس‌بی‌سی است از «آلودگی فراگیر» در فرهنگ مالی این بانک سخن می‌گوید.

این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این بانک در دوره‌ای از اواسط سال ۲۰۰۶ تا اواسط ۲۰۰۹ در نظارت بر معاملاتی به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار قصور کرده‌ است که دلایل آن «کمبود کارمند در بخش نظارتی» ذکر شده‌ است.

جمهوری اسلامی ایران به خاطر اصرار بر ادامه برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز خود تحت تحریم‌های سخت مالی از سوی ایالات متحده و متحدان آن قرار دارد و در حالی که مسئولان ایرانی سعی در دور زدن این تحریم‌ها دارند مقام‌های آمریکایی پیوسته حلقه نظارتی خود را بر اجرای این تحریم‌ها تنگ‌تر می‌کنند.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز ۲۳ خرداد گزارش داد که بانک هلندی «آی‌ان‌جی»، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های هلند، به خاطر نقض تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران و کوبا و مراودات مخفیانه با این دو کشور، به پرداخت ۶۱۹ میلیون دلار جریمه محکوم شده‌ است.

«آی‌ان‌جی» پس از موسسه مالی «کردیت سوئیس»، بانک‌های «لویدز» و «بارکلیز» بریتانیا، چهارمین بانک بزرگ است که در آمریکا به خاطر اتهام‌هایی از این دست ناچار به پرداخت جریمه می‌شود.
XS
SM
MD
LG