لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

«شاخ کرگدن»‌ گران تر از طلا و کوکائين


 کرگدنی در بنیاد ديويد شلدريک
The David Sheldrick Wildlife Trust
کرگدنی در بنیاد ديويد شلدريک The David Sheldrick Wildlife Trust
به مناسبت۲۲ سپتامبر روز جهانی کرگدن، «نهاد محيط زيست ديويد شلدريک»، مستقر در کنيا، شنبه، با انتشار اعلاميه ای به وضعيت نگران کننده اين حيوانات پرداخته و هشدار داده که ادامه روند کنونی شکار کرگدن آينده غم انگيزی را برای يکی ديگر از ساکنان اين کره خاکی رقم خواهد زد.

بنياد ديويد شلدريک می نويسد که تنها در سال ۲۰۱۱ تعداد ۴۸۸ زنجير کرگدن در آفريقای جنوبی به دست سوداگران کشته شده اند، رقمی که در سال ۲۰۰۷ تنها ۱۳ زنجير بود!
(واحد شمارش کرگدن «زنجير» است.)

آمار جديد از نرخ شکار کرگدن نشان می دهد که ۳۸۱ زنجير کرگدن تا کنون در سال ۲۰۱۲ ميلادی کشته شده اند. پيش بينی می شود که ادامه اين روند در سال جاری فقط در آفريقای جنوبی تعداد ۵۰۰ زنجير کرگدن را قربانی سودجويی شکارچيان غيرقانونی و سودجويان خواهد کرد.

در کشور کنيا نيز در سال ۲۰۱۱ تعداد ۲۷ زنجير کرگدن توسط سوداگران سلاخی شدند.
در حال حاضر حدود ۴۸۰۰ زنجير کرگدن سياه و ۲۲۰۰۰ کرگدن سفيد در قاره آفريقا زندگی می کنند و در صورت ادامه کشتار اين حيوان نسل هر دو گونه کرگدن تا سال ۲۰۲۵ ميلادی به طور کامل منقرض خواهد شد.

شايان ذکر است که شکار کرگدن با هدف تجارت شاخ اين حيوان صورت می گيرد و بازار اصلی آن نيز بخش هايی از آسياست، جايی که طبق برخی افسانه ها، شاخ کرگدن نوعی دارویی تقويت قوای جنسی و همچنين درمانی برای سرطان شناخته می شود.

اما وجود تقاضا در بازار آسيا، در آفريقا به شکل شکار گله ای اين حيوان تک شاخ بروز يافته و برای سوداگران درآمد سرشاری به دنبال داشته است. هر کيلو شاخ کرگدن بين ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ دلار آمريکا به فروش می رسد، يعنی قيمتی گرانتر از طلا و کوکائين، منفعتی خونين که موجب شده گروه های تبه کاران و قاچاقچيان کمر به ريشه کن کردن نسل کرگدن های بی گناه ببندند.

با در نظر گرفتن وزن تقريبی هفت کيلوگرمی هر شاخ کرگدن، هر عدد شاخ کرگدن رقمی حدود نيم ميليون دلار به کيسه سوداگران سرازير می کند.

بيانيه «نهاد محيط زيست ديويد شلدريک» به مناسبت روز کرگدن تأکيد می کند که کشتار کرگدن ها «يک عارضه» است که مؤثرترين راه درمان آن از بين بردن تقاضای بازار برای اين کالا و در نتيجه بی حاصل کردن شکار غيرقانونی کرگدن هاست.

نهاد ديويد شلدريک که فعاليت های خود را در کشور کنيا متمرکز ساخته، در تلاش است تا ضمن اتخاذ روش های پيشگيرانه در محل شکار کرگدن ها، از طريق حمايت از سازمان های فعال و در ارتباط با بازارهای مقصد محموله های شاخ کرگدن، و آموزش مردم درباره بی تأثير بودن شاخ کرگدن در درمان بيماری ها، تقاضا برای اين کالای غيرقانونی را کاهش دهد.

ماده اصلی تشکيل دهنده شاخ کرگدن، «کراتين» است، يعنی همان ماده ای که در ناخن انسان ها نيز به وفور يافت می شود.
XS
SM
MD
LG