لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

درخواست شمقدری برای تحریم؛ «یک حبه قند» برای اسکار معرفی شد


پوستر فیلم «یه حبه قند» ساخته رضا میر کریمی
پوستر فیلم «یه حبه قند» ساخته رضا میر کریمی
در فاصله کمتر از پنج روز مانده به مهلت معرفی فيلم به آکادمی اسکار، کميته انتخاب فيلم ايرانی يکشنبه شب فيلم «يه حبه قند» را به عنوان نماينده سينمای ايران برای رقابت در بخش بهترين فيلم خارجی زبان اسکار دوره هشتاد و پنجم اعلام کرد.

اعضای اين کميته که تا زمان معرفی فيلم منتخب نام هايشان اعلام نشده بود، نهايتا از ميان ۷۲ فيلم اکران شده در مقطع يک سال گذشته، پس از چند مرحله گزينش به نام فيلم «يه حبه قند» ساخته دو سال پيش رضا ميرکريمی رسيدند.

امير اسفندياری، پوران درخشنده، نيکی کريمی، شهرام اسدی، فريدون جيرانی، حسين زندباف، علی شاه حاتمی، حميد رضا صدر و علی معلم اعضای کميته انتخاب فيلم را تشکيل می دادند.

آن طور که امير اسفندياری مدير امور بين الملل بنياد فارابی و سخنگوی اين کميته به خبرگزاری های ايران گفته است از ميان سه نامزد نهايی، فيلم «یه حبه قند» به دليل «توجه به استاندارد و ارزش های توليد، استفاده خوب از عناصر فيلمسازی، توجه به فضا و جغرافيای بومی و برخورداری از شناسنامه ای ايرانی» از طرف کميته انتخاب شده است.

فيلم های «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر و «گلچهره» ساخته وحيد موسائيان دو فيلم ديگری بودند که تا آخرين مرحله با فيلم يه حبه قند رقابت می کردند.

فيلم «يه حبه قند» با فيلمنامه محمدرضا گوهری بر اساس طرحی از رضا ميرکريمی و شادمهر راستين ساخته شده است. اين فيلم روايتی است از زندگی يک خانواده سنتی در يزد و در آن سعيد پورصميمی، رضا کيانيان، نگار جواهريان و هدايت هاشمی از جمله بازيگران اصلی هستند.

اين فيلم که سال گذشته در ايران اکران شد در چند جشنواره خارجی از جمله جشنواره های مونترال کانادا و پوسان کره جنوبی شرکت کرده اما جايزه قابل توجهی را به دست نياورده است.

بر اساس آمار وب سايت رسمی اين فيلم، «يه حبه قند» بيش از يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان فروش داشته است.

سال گذشته سينمای ايران با فيلم «جدايی نادر از سيمين» ساخته تحسين شده اصغر فرهادی برای نخستين بار جايزه اسکار را بدست آورد و همين موضوع در هفته های اخير باعث گمانه زنی سينماگران ايرانی درباره احتمال دستيابی دوباره به اين جايزه شده بود. هرچند تعداد زيادی اعتقاد داشتند مانند سال گذشته فيلمی که به اندازه «جدايی نادر از سيمين» شانس دريافت اسکار را داشته باشد در سينمای ايران توليد نشده است. از جمله همايون اسعديان کارگردان فيلم «بوسيدن روی ماه» به وب سايت خبر آن لاين گفته بود:

«بعد از سال گذشته و موفقيت فيلم جدايی نادر از سيمين، امسال سينمای ايران هيچ فيلمی که پتانسيل مطرح شدن به اندازه آن فيلم را داشته باشد، ندارد و فکر نمی کنم هيچ کدام از فيلم های ما شانسی برای مطرح شدن داشته باشند.»

اين تهيه کننده فيلم «سعادت آباد» که فيلمش جزو ۱۲ نامزد نهايی کميته انتخاب بوده در عين حال خواستار شرکت ايران در رقابت امسال اسکار شده بود:

«همان طور که در سال های قبل ما فيلمی به اسکار معرفی کرديم هرچند شانسی نداشتيم، نفس شرکت کردن مثل کشورهای ديگر که شرکت می کنند، ارزشمند است و بايد فيلمی را که فکر می کنيم مناسب است به اسکار معرفی کنيم.»

در تحولی ديگر، ساعاتی بعد از اعلام نام فيلم «يه حبه قند»، جواد شمقدری، ریيس سازمان سينمايی ايران، خواستار تحريم جايزه اسکار از سوی سينمای ايران شد. اين مقام مسول خواسته است تا زمانی که آکادمی اسکار نسبت به فيلم توهين آميز به پيامبر اسلام واکنش مناسبی نشان ندهد، از مشارکت سينمای ايران در اين رويداد امتناع شود.

در واکنش به اين اظهارات، دو نفر از اعضای کميته انتخاب، علی معلم و پوران درخشنده گفته اند که بحث تحريم اسکار در جلسات انتخاب فيلم مطرح شده و نهايتا تصميم به حضور سينمای ايران گرفته شده است. آنها گفته اند از اظهارات آقای شمقدری جنبه پيشنهاد را استنباط کرده اند نه دستور.

در چنين شرايطی مشخص نيست که آيا نهايتا فيلمی از سينمای ايران امسال به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد يا نه.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG