لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

قیمت دلار رکورد تاریخی سه هزار تومان را پشت سر گذاشت


قیمت دلار تا ظهر روز یکشنبه به آستانه نرخ سه هزار تومان رسید- عکس: سایت خبرآنلاین
قیمت دلار تا ظهر روز یکشنبه به آستانه نرخ سه هزار تومان رسید- عکس: سایت خبرآنلاین
گزارش های رسیده حاکی است که دلار در بازار آزاد ایران روز یکشنبه رکوردی تاریخی برجای گذاشت و به رقم بی سابقه سه هزار تومان رسید. ریال ایران در این روز بیش از پنج درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد.

گزارش لحظه به لحظه سايت های اعلام نرخ ارز نظير «مظنه» و «مثقال» نشان می دهد که دلار تا ظهر روز یکشنبه، نهم مهرماه، به آستانه رکورد تاريخی سه هزار تومان رسيد و تا نرخ دو هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد.

ولی در ساعت دو عصر به وقت تهران، خبرگزاری ایلنا گزارش داد که نرخ دلار با جهشی دوباره به سه هزار و ۵۰ تومان رسید. قيمت يورو در همين روز به سه هزار و ۹۰۰ تومان و قيمت هر پوند نيز به چهار هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

افزايش قيمت ارزهای مهم خارجی در هفته های اخير رشدی صعودی داشته است و روز شنبه نيز ريال ايران تا شش درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از اواخر سال گذشته ميلادی – دی ماه ۹۰ - و به دنبال تشديد تحريم های آمريکا عليه جمهوری اسلامی، ريال ايران بيش از ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. افزايش قيمت ارزهای خارجی در اين مدت باعث گرانی مواد غذايی و ساير کالاهای اساسی در کشور شده است.

بر اساس آمار رسمی، نرخ تورم در ايران در حال حاضر به ۲۷ درصد رسيده است ولی برخی از مسوولان جمهوری اسلامی ايران در سخنرانی های خود تا نرخ ۴۰ درصد را برای تورم فعلی در ايران ذکر کرده اند.

گزارش سايت های اعلام نرخ ارز و سکه حاکی است که قيمت هر سکه طلای طرح قديم و جديد در روز يکشنبه به يک ميليون و ۲۰۰ هزار تومان افزايش يافت که چهار درصد نسبت به روز شنبه افزايش نشان می دهد.

هر گرم طلا نيز به ۱۱۸ هزار تومان رسيده است.

مسوولان بانک مرکزی ايران و مقام های اقتصادی جمهوری اسلامی برای مقابله با روند شديد افزايش قيمت ارزهای خارجی در کشور طی هفته های اخير اقدام های مختلفی را انجام داده اند که آخرين آن، راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز سوم مهرماه است.

بر اساس برنامه ريزی های صورت گرفته، اين مرکز برای مقابله با افزايش قيمت دلار هر روز نرخی برای معاملات ارزی تعيين می کند که دو درصد زير نرخ بازار آزاد است. مرکز ياد شده روز يکشنبه نرخ دو هزار و ۴۴۶ تومان را برای فروش دلار تعيين کرد.

به رغم اينکه خبرگزاری مهر روز يکشنبه اعلام کرد که تاکنون بيش از ۷۰ ميليون دلار در اين مرکز مبادله شده است ولی اين اقدام نیز نتوانسته است تا از رشد قيمت دلار جلوگيری کند.

با اين حال، محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران، روز شنبه- هشتم مهرماه- با حضور در مرکز مبادلات تجاری گفته است که «مقاومت بازار ارز با ادامه مرکز مبادلات بازار ارز درهم خواهد شکست.»

به گزارش خبرگزاری ايلنا، آقای بهمنی اظهار داشت: «بازار تا حدودی در حال مقاومت است ولی قطعا به زودی اين مقاومت درهم خواهد شکست چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد اين مرکز شده ايم.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است که ميزان ذخاير ارزی ايران تا پايان سال گذشته ميلادی بالغ بر يکصد ميليارد دلار برآورد شده است.

رييس بانک مرکزی ايران پيش از اين نيز در روز ۱۲ شهريورماه وعده داده بود که نرخ دلار تا مرز يک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش خواهد يافت. آقای بهمنی در اين روز اخبار مربوط به افزايش قيمت دلار تا مرز سه هزار تومان را رد کرده بود.

جمهوری اسلامی ايران به دليل تحريم های شديد آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل با مشکلات زيادی در فروش نفت خود و همچنين دريافت درآمدهای ارزی اش از طريق بانک های بين المللی روبروست.

در حال حاضر فروش نفت ايران به زير يک ميليون بشکه در روز رسيده است و ماهانه حداقل پنج ميليارد دلار از درآمدهای خود را به دليل کاهش صادرات نفت، از دست می دهد.
XS
SM
MD
LG