لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

اسرائیل: ایران فعلا از تلاش برای تولید سلاح اتمی دست کشیده است


اهود باراک می‌گوید ایران «۳۸ درصد» از اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به میله‌های سوخت مورد استفاده در رآکتور تحقیقاتی تبدیل کرده است.
اهود باراک می‌گوید ایران «۳۸ درصد» از اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به میله‌های سوخت مورد استفاده در رآکتور تحقیقاتی تبدیل کرده است.
وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید ایران به طور موقت از تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای دست کشیده است که این اقدام جمهوری اسلامی، به گفته وی، دستیابی ایران به سلاح اتمی را تا ده ماه آینده به تأخیر انداخته است.

اهود باراک در گفت‌و‌گو با روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» که روز سه شنبه، نهم آبان‌ماه، منتشر شد، گفت: جمهوری اسلامی اخیرا «بیش از یک سوم» از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خود را به مصرف غیرنظامی رسانده است که به گفته وی بر این اساس، رسیدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به نقطه بحرانی، «هشت تا ۱۰ ماه» به تأخیر افتاده است.

وی توضیح داد که تابستان سال ۲۰۱۲، تهران از «۱۸۹ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی» که انبار کرده بود، «۳۸ درصد» را به میله‌های سوخت مورد استفاده در رآکتور تحقیقاتی تبدیل کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل افزود که این اقدام ایران می‌تواند سه دلیل داشته باشد؛ بالاگرفتن گفتمان‌های عمومی در ایران در خصوص امکان حمله اسرائیل یا آمریکا به ایران، حرکتی دیپلماتیک برای به تأخیر انداختن اوج گرفتن مسئله هسته‌ای ایران تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یا اقدامی در جهت اطمینان دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود.

اهود باراک ضمن اشاره به توقف موقت تلاش‌های ایران برای تولید سلاح هسته‌ای، تأکید کرد که این اقدام ایران به منزله صرف‌نظر کردن ایران از جاه‌طلبی‌های نظامی نیست. وی تأکید کرد که «بهار یا اوایل تابستان» آینده، ایران می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست بیابد.

وزیر دفاع اسرائیل توضیح داد که میله‌های سوخت، قابل تبدیل دوباره به اورانیوم ۲۰ درصدی هستند و در عین حال افزود که با توجه به آمار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر فعالیت «۹ هزار و ۸۵۲ سانتریفیوژ» در ایران، تهران می‌تواند انبار اورانیوم خود را بار دیگر پر کند.

اسرائیل که فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را دارای ماهیت نظامی و تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند، بارها بر گزینه نظامی علیه ایران تأکید کرده و افزوده است که نخواهد گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

اهود باراک در گفت‌و‌گو با «دیلی تلگراف» با بیان این‌که اسرائیل حق اقدام یک‌جانبه علیه ایران را برای خود محفوظ نگاه داشته است، گفت که اقدام نظامی علیه ایران در حال حاضر «کم خطرتر» از زمانی خواهد بود که ایران به سلاح هسته‌ای دست یافته باشد.

علیرغم تأکید اسرائیل بر گزینه نظامی، غرب همچنان بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران و حل مناقشه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی تأکید می‌‌کند.

این در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل اگرچه تحریم‌ها علیه ایران را از لحاظ شدت «بی‌سابقه» خوانده، ولی پیش‌بینی کرده است که تحریم‌ها با شکست مواجه شوند.

وی با این‌حال با تأکید بر این‌که آمریکا، اروپا و اسرائیل همگی متفق‌القولند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، افزود: «همگی ما مصمم هستیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم و در این خصوص همه گزینه‌ها بر روی میز است.»

جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده و در عین حال هشدار داده است که به هرگونه مداخله نظامی، با تمامی قوا پاسخ خواهد داد.
XS
SM
MD
LG