لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

«دعوت» اصلاح‌طلبان از خاتمی برای حضور در انتخابات سال آینده


محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران
محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران
جمعی از اصلاح‌طلبان در همایشی که روز جمعه، ۱۹ آبان، با عنوان «مناسک» یا «مجمع نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور» در تهران برگزار شد از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ دعوت کردند.

طرح «مناسک» یا شکل‌گیری «مجمع نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور» را تیرماه امسال حزب مردم‌سالاری ایران مطرح کرد که هدف از آن تبیین مسیر آینده اصلاح‌طلبان، به‌ویژه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بود.

بر این اساس جمعی از اصلاح‌طلبان روز جمعه در هتل المپیک تهران گرد آمدند و دیدگاه‌های خود را در این‌ باره بیان کردند.

بر اساس گزارش روزنامه «آرمان»، قدرت‌الله علیخانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، یکی از سخنرانان این همایش بود که خواستار حضور فعال محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در انتخابات سال ۱۳۹۲ شد.

آقای علیخانی گفت: «اگر خاتمی بیاید نورِعلی نور است و اگر خاتمی نیز نیاید، باید مهر تایید بر کاندیدای اصلاح‌طلبان بزند.»

این گزارش همچنین می‌افزاید که مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، نیز که بانی همایش روز گذشته اصلاح‌طبان بود، خاتمی را «اولویت اول» این گروه برای انتخابات ریاست جمهوری دانست.

آقای کواکبیان گفت: «سیدمحمد خاتمی اولویت اول ماست و از او درخواست می‌کنیم تردید‌ها را کنار بگذارد و به عرصه انتخابات بیاید.»

دعوت این گروه از محمد خاتمی در حالی است که او در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود نسبت به امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به صورت تلویحی ابراز ناامیدی کرد.

آقای خاتمی که اوایل آبان‌ماه در جمع برخی از فعالان سیاسی استان گلستان سخنرانی می‌کرد، گفته بود: «امیدوارم وضع به گونه‌ای باشد که همه با اطمینان خاطر و اشتیاق بتوانند در انتخابات که عرصه مهم سرنوشت است حضور و شرکت داشته باشند. [اما] متأسفم که بگویم نشانه‌ای از پدید آمدن این وضع را نمی‌بینم.»

محمد خاتمی قبل از این نیز پیش‌شرط‌هایی برای حضور در انتخابات تعیین کرده بود که شامل رفع حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی، و ایجاد فضای باز برای احزاب و مطبوعات می‌شد، اما به عقیده تحلیل‌گران هیچ یک از این شرایط محقق نشده است.

در همین حال، بر اساس گزارش روزنامه آرمان، مصطفی کواکبیان در ادامه سخنان خود گفت: «در صورتی‌ که خاتمی به صحنه بیاید، دیگر اختلافی نیست و همه اجماع نسبی روی وی دارند.»
XS
SM
MD
LG