لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

بازداشت کشیش ایرانی‌-آمریکایی در تهران


عکس از فیس‌بوک سعید عابدینی
عکس از فیس‌بوک سعید عابدینی
همسر و وکلای یک کشیش ایرانی‌آمریکایی می‌گویند او در جریان سفری که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» به ایران داشته است، از حدود سه ماه پیش بازداشت شده است و هنوز رسما هیچ اتهامی به او اعلام نشده است.

تلویزیون آمریکایی فاکس‌نیوز روز چهارشنبه ۲۹ آذر گزارش داده است سعید عابدینی ۳۲ساله که نوکیش مسیحی و شهروند آمریکاست و با همسر و دو فرزندش در آمریکا زندگی می‌کرده است، در جریان یکی از سفرهای مکررش به ایران بازداشت شده است.

این گزارش می‌گوید آقای عابدینی تا پیش از ترک ایران، سال‌ها از رهبران مسیحی و از سازمان‌دهندگان جامعه زیرزمینی نوکیشان مسیحی ایران بوده است که عضو کلیساهای خانگی هستند.

منصور برجی، سخنگوی «کمیته ماده ۱۸» وابسته به «شورای کلیساهای ایرانی همگام»، در گفت‌وگو با رادیو فردا این خبر را تایید کرده است و گفته است که خبر دستگیری این کشیش به خواست خانواده او تاکنون منتشر نشده بود.

به گفته همسر و وکلای این کشیش ایرانی‌آمریکایی، نیروهای حکومتی او را پس از ورود به ایران از مرز ترکیه، از اتوبوس پیاده کرده‌اند و گفته‌اند که باید برای فعالیت قبلی‌اش به عنوان یک رهبر مسیحی در ایران، مجازات شود.

او از ۵ مهر ماه امسال در زندان اوین در حبس بوده است و در حال حاضر منتظر برگزاری دادگاه خود است.

نغمه همسر سعید عابدینی گفته است که او در حال ورود به ترکیه بوده است که نیروهای سپاه پاسداران اتوبوس او را در نزدیکی مرز متوقف کرده‌اند و آقای عابدینی را از اتوبوس پیاده کرده‌اند، پاسپورتش را ضبط کرده‌اند و او را شدیدا مورد بازجویی قرار داده‌اند.

به گفته همسر این کشیش ایرانی‌آمریکایی، روز ۵ مهرماه امسال نیروهای حکومتی به محل زندگی والدین آقای عابدینی که آنان نیز نوکیش مسیحی هستند، هجوم برده‌اند و با ضبط‌کردن همه وسایل ارتباطی، سعید عابدینی را بازداشت کرده‌اند و بقیه اعضای خانواده‌اش را در حصر خانگی قرار داده‌اند.

همسر سعید عابدینی می‌گوید خانواده او همچنان در حصر خانگی هستند. او گفته است دو روز پیش از این حمله به خانه والدین آقای عابدینی، با تلفن او در آمریکا تماس گرفته شده و به او گفته‌اند که «دیگر هیچ‌وقت همسرت را نمی‌بینی».

او گفته است همسرش برای بازدید از والدینش و «پی‌گرفتن تلاش‌های انسان‌دوستانه و ساختن یک پرورشگاه» از ماه ژوئیه (خرداد) امسال به ایران رفته است.

اقلیت‌های دینی مسیحی، کلیمی و زرتشتی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده‌اند و در مجلس شورای اسلامی نیز نماینده خاص خود را دارند. در عین حال پیروان این ادیان در قوانین ایران از حقوقی برابر با شهروندان مسلمان برخوردار نیستند و محدودیت‌هایی نیز برای فعالیت‌های دینی آنان وجود دارد.

در همین حال پیروان مذاهبی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده‌اند، محدودیت‌های بیشتری را در ایران تحمل می‌کنند. از جمله بهائیان که در سه دهه اخیر گزارش‌های متعددی از آزار آنان منتشر شده است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و دولت‌های غربی در سال‌های گذشته به دفعات درباره نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران هشدار داده اند و ابراز نگرانی کرده‌اند.

در کنار محدودیت‌های اعمال‌شده بر اقلیت‌های مذهبی در ایران، افراد نوکیش که از اسلام به دین دیگری تغییر دین دهند نیز با آزار و اذیت دولتی روبه‌رو می‌شوند.

در همین رابطه در بخشی از سومین گزارش آقای شهید در مورد ایران که سه ماه پیش در شهریورماه منتشر شد، آمده بود که از خرداد ۱۳۸۹ تا زمان انتشار آن گزارش، ۳۰۰ مسیحی در کشور بازداشت شده‌اند و ۴۱ نفر از آنها بدون اتهام از یک ماه تا یک سال در زندان به سر برده‌اند.

برخورد با مبلغان مسیحی در ایران در سال‌های گذشته بی‌سابقه نبوده است. يوسف ندرخانی، یک کشیش نوکیش مسیحی، سه سال پيش در شهر رشت بازداشت شد. دادگاه بدوی او را به «ترک دين» و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم شد و طبق گزارش‌ها برای او مجازات اعدام صادر شده بود.

اما با اعتراض‌های گسترده دولت‌های غربی و سازمان‌های حقوق بشری، نهایتا اين کشيش مسيحی از اتهام «ارتداد» تبرئه شده و برای اتهام «تبليغ عليه نظام» به سه سال حبس محکوم شد و چون وی اين مدت را در زندان سپری کرده بود از زندان آزاد شد.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گفته است این فشارها بر نوکیشان مسیحی در حال رخ می‌دهد که قانون اساسی ایران مسیحیت و آزادی فعالیت پیروانش را به رسمیت می‌شناسد و به لحاظ بین‌المللی نیز در این مورد تعهد کرده است.
XS
SM
MD
LG