لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

وزیر ارشاد: اتهام روزنامه نگاران بازداشت شده مطبوعاتی نیست


محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، می گوید که اتهام روزنامه نگاران بازداشت شده در تهران «مطبوعاتی» نیست.

او افزود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی موضوع است و بعد از جمع‌آوری اطلاعات، زوايای اين موضوع مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به گزارش برخی از خبرگزاری ها و سايت ها، ‌۱۲ روزنامه‌نگار ایرانی در روزهای شنبه و يکشنبه از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.
ازمحل نگهداری و وضعيت بازداشت شدگان اطلاعی در دست نيست.
به گزارش خبرگزاری های مهر و فارس، ماموران امنيتی روز يکشنبه به روزنامه های آرمان، اعتماد، بهار، شرق و هفته نامه آسمان رفته و برخی از خبرنگاران آنها را بازداشت کردند.
پوريا عالمی، نسرين تخيری، پژمان موسوی، مطهره شفيعی، نرگس جودکی، ساسان آقايی، جواد دليری، اکبر منتجبی، اميلی امرايی و صبا آذرپيک از جمله بازداشت شدگان روز یکشنبه هستند.
ميلاد فدايی اصل از خبرگزاری ايلنا و سليمان محمدی از روزنامه بهار نيز شنبه شب توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده بودند.
خبرگزاری مهر علت بازداشت اين روزنامه نگاران را همکاری برخی از آنان با رسانه های فارسی زبان که آنها را «ضد انقلاب» ناميده است،‌ اعلام کرد.
به نوشته مهر،‌ دادستانی انقلاب قرار است اطلاعيه ای در اين زمينه صادر کند.
خبرگزاری فارس نيز با اعلام خبر بازداشت روزنامه نگاران نوشت: تعدادی از فعالان رسانه ای که آنها را نزديک به جريان فتنه و ضد انقلاب ناميد،‌ با حکم قضايی بازداشت شدند.
اين خبرگزاری نزديک به سپاه پاسداران در عين حال در بخش «زمزمه های» خود نوشت: يکی از دلايل بازداشت اين روزنامه نگاران «ارتباط گيری با رسانه‌‌های بيگانه و تلاش برای شرکت در بخش آموزش خبرنگاری، عکاسی، نحوه فيلمبرداری با موبايل از زوايای گوناگون و چگونگی مونتاژ تصاوير و ارسال به بی بی سی بوده است.»
غلامحسين محسنی اژه ای،‌ سخنگوی قوه قضاييه،‌ روز دوم بهمن ماه گفته بود: «بر اساس اطلاعاتی که از منابع موثق به دست من رسيده است، متأسفانه عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای آنکه در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دست‌شان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است.»
وی افزوده بود اگر احيانا چنين شخصی بازداشت شود، کسی است که به کشور و ملت خودش خيانت کرده و با ضد انقلاب خارج نشين همدست شده است.
در سال‌های اخير،‌ دهها روزنامه نگار به اتهام‌های امنيتی بازداشت و زندانی شده اند. از جمله اين روزنامه نگاران،‌ کيوان صميمی و ‌عيسی سحرخيز هستند.

بازداشت ۱۲ روزنامه نگار ایرانی در رسانه های جهان بازتاب داشته است. از جمله روزنامه گاردين، خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و آلمان و شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» در گزارش هايی به اين موضوع پرداخته اند.

همچنین سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران ایتالیا در این مورد بیانیه ای منتشر کرده و از اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران خواسته است تا برای دفاع از روزنامه نگاران بازداشت شده در ایران اقدام کند.

همزمان با بازداشت این روزنامه نگاران،‌ برخی گزارش ها حاکی از مسدود شدن سايت های تابناک و‌ بازتاب است.
جمهوری اسلامی ايران يکی از بدترين رتبه ها را در زمينه بازداشت و سرکوب روزنامه نگاران در جهان دارد و بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، «سال‌هاست که سرکوب و تحقير مداوم روزنامه‌نگاران به فرهنگ سياسی حاکميت تبديل شده است و ادامه حيات اين رژيم بسته به سرکوب رسانه‌هاست.»
اين سازمان، ايران را بزرگترين زندان خاورميانه و يکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سال ۲۰۱۲ معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG