لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

گزارشگران بدون مرز: علی خامنه‌ای جنگ عليه روزنامه‌نگاران را تشديد کرده است


گزارشگران بدون مرز، روز دوشنبه، نهم بهمن ماه، با انتشار اطلاعيه ای ضمن محکوم کردن بازداشت ۱۲ روزنامه نگار ايرانی توسط نيروهای امنيتی، روز بازداشت اين افراد را «يکشنبه سياه» ناميد و تاکيد کرد که رهبر ايران جنگ عليه روزنامه نگاران را تشديد کرده است.

اين سازمان مدافع حقوق روزنامه نگاران که مقر آن در پاريس است در بيانيه خود گفته است که «دست کم ١٢ روزنامه‌نگار در کمتر از ٢٤ ساعت بازداشت شدند و تعدادی ديگر از روزنامه‌نگاران نيز بايد در روزهای آينده خود را به شعبه‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب و از اين ميان شعبه ٩ دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنند.»

گزارشگران بدون مرز با اشاره به يورش نيروهای قضايی – امنيتی در روز هشتم بهمن ماه به دفاتر چهار روزنامه‌ بهار، شرق، اعتماد، آرمان و هفته‌نامه آسمان نوشته است که اين نيروها «پس از بازرسی محل و ضبط کامپيوتر و ابزار کار روزنامه‌نگاران، برخی از اعضای تحريره اين نشريات را بازداشت و به محل نامعلومی انتقال دادند. حکم بازداشت تعدادی ديگر از روزنامه‌نگاران نيز صادر شده است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:55 0:00
لینک مستقیم

کريستف دولوار، دبير اول گزارشگران بدون مرز در اين باره گفته است: «تشديد سرکوب بی وقفه روزنامه‌نگاران در ايران ادامه دارد، هنوز دوران ترور و سرکوبی که از فردای انتخابات مورد اعتراض خرداد ١٣٨٨ آغاز شد، به پايان نرسيده است.»

وی افزوده است: «پنج ماه پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در ايران، اين بازداشت‌ها هشداری روشن است! دهان و زبان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بسته خواهد شد.»

گزارش ها حاکی است که روز يکشنبه، هشتم بهمن ماه، ساسان آقايی، نسرين تخيری، جواد دليری و اميلی امرايی از روزنامه ‌اعتماد، مطهره شفيعی، نرگس جودکی و صبا آذرپيک از روزنامه آرمان، پوريا عالمی و پژمان موسوی از روزنامه شرق و اکبر منتجبی از هفته‌نامه آسمان بازداشت شدند.

روز شنبه، هفتم بهمن، نيز ميلاد فدايی اصل، دبير سرويس سياسی خبرگزاری ايلنا و سليمان محمدی از روزنامه بهار در محل کار و منزل خود بازداشت شده بودند.

برخی گزارش ها حاکی است که کیوان مهرگان و حسین یاغچی از هفته نامه آسمان نیز در روز دوشنبه بازداشت شده اند. با دستگیری این دو نفر تعداد بازداشتی‌های سه روز اخیر روزنامه‌نگاران ایران به ۱۴ نفر رسیده است.

گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط همه روزنامه‌نگاران زندانی در ايران شده است.

«مقامات مسوول ايران بايد به بازداشت‌های خودسرانه و پی در پی که تنها هدف‌شان تضمين ثبات و ادامه حيات نظام است، پايان دهند. فرجام اين اقدامات تنها شکست است.»

در اين بيانيه اشاره شده است که از ٢٢ دی ‌ماه به ويژه در تهران تعدادی از روزنامه‌نگاران از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و وزرات اطلاعات، احضار و مورد بازجويی قرار گرفته بودند.

«در بازجويی‌ها از اين روزنامه‌نگاران پرسش‌هايی چون «چه برنامه‌ای در انتخابات آينده داريد، از کدام نامزدها می‌خواهيد حمايت کنيد؟ و سوالات متعددی در باره سخنرانی ١٩ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی پرسيده شده بود.»

آيت الله علی خامنه‌ای در اين سخنرانی گفته بود: «آن کسانی که راجع به انتخابات توصيه‌هايی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگويند انتخابات بايد آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتيم. کدامش آزاد نبوده است؟»

گزارشگران بدون مرز پيشتر، ايران را بزرگترين زندان خاورميانه و يکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سال ۲۰۱۲ معرفی کرده بود.
XS
SM
MD
LG