لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

جايزه یک میلیون دلاری اف‌بی‌آی برای یابنده رابرت لوينسون


پليس فدرال آمريکا، اف‌بی‌آی، جايزه‌ای که برای یابنده رابرت لوينسون مامور سابق اف‌بی‌آی تعیین کرده بود، تمديد کرد. مبلغ اين جايزه يک ميليون دلار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پليس فدرال آمريکا که يک سال پيش اين جايزه را برای پيدا کردن رابرت لوينسون مقرر کرده بود، روز پنجشنبه هفدهم اسفندماه، آن را برای يک سال ديگر تمديد کرد.

رابرت لوينسون، در فروردين ماه سال ۸۶، زمانی که در قالب سفری به ايران رفته بود،
در جزيره کيش ناپديد شد و هنوز اطلاع دقيقی در مورد اين که کجا نگهداری می‌شود يا در چه وضعيتی است، در دست نيست.

در دسامبر سال ۲۰۰۷ ميلادی، زمانی که کريستين لوينسون، همسر آقای لوينسون، برای ديدار با مقام‌های رسمی دولت ايران به تهران سفر کرده بود، از آنان خواسته بود که برای يافتن همسرش کمک کنند.

«شان جويس»، معاون رياست اف‌بی‌آی در بيانيه‌‌ای گفت: هنوز کسی اطلاعاتی که منجر به آزادی يا پيدا کردن رابرت لويسنون شود را به ما نداده و از کسانی که در جريان هستند، می‌خواهيم که هرگونه اطلاعی که دارند با ما در ميان بگذارند.

در سال ۲۰۱۱، وزارت خارجه آمريکا در گزارشی احتمال داد آقای لوينسون در نقطه‌ای در مثلث مرزی ميان ايران، افغانستان و پاکستان باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمريکا چندين بار از دولت ايران در اين مورد توضيح خواسته اما مقامات ايرانی گفته‌اند در جريان اين موضوع نيستند.

کريستين لوينسون، همسر رابرت لوينسون، پيشتر و در تاريخ ۱۹ دی ماه امسال، عکس‌های تازه‌ای از او منتشر کرد. اين عکس‌ها که حدود دو سال قبل گرفته شده‌اند، آخرين تصاوير و اطلاعاتی هستند که خانواده لوينسون از او دريافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين تصاوير رابرت لويسنون را با مو و ريشی بلند و سفيد نشان می‌دهد که لباسی نارنجی رنگ، مشابه آن‌چه زندانيان زندان آمريکايی گوانتانامو می‌پوشيدند، بر تن کرده است.

در اين تصاوير لوينسون کاغذی سفيد رنگ را در دست گرفته است که روی يکی از آنها با حروفی سياه نوشته است: «من اينجا هستم، در گوانتانامو. آيا می‌دانيد کجاست؟» روی کاغذی ديگر نيز نوشته شده است: «چرا نمی‌توانيد به من کمک کنيد.»

اصل اين تصاوير برای راديو اروپای آزاد / راديو آزادی هم فرستاده شده است. اين تصاوير در آوريل ۲۰۱۱ تحويل کريستين، همسر رابرت لوينسون شد ولی او در آن زمان تصميم گرفت که اين تصاوير را منتشر نکند.

کریستین لوینسون، همسر این مامور سابق اف‌بی‌آی، در دی ماه امسال به رادیو فردا گفت: «آن چه من می‌دانم این است که باب در جزیره کیش ناپدید شد که بخشی از ایران است، و از آن زمان در هیچ جا دیده نشده است.»

او گفت که بنا بر اطلاعاتش، همسرش «هرگز ایران را ترک نکرده است.»

خانم لوینسون از دولت ایران خواست «برای حل و فصل این مسئله وقت بگذارد.»

او به رادیو فردا گفت: «آنها (دولت ایران) به ما هیچ کمکی برای حل مشکل نکرده‌اند. و پس از تقریباً شش سال، دیگر وقت آن رسیده که به راه حلی برسیم.»
XS
SM
MD
LG