لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

وزیر دفاع اسرائیل: در برابر ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل (سمت راست) و وزیر دفاع آمریکا، چاک هیگل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل (سمت راست) و وزیر دفاع آمریکا، چاک هیگل
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک همراه چاک هیگل وزیر دفاع ایالات متحده، گفت دولت متبوعش ترجیح می‌دهد یک راه‌حل دیپلماتیک در برابر ایران پیدا شود.

به گزارش جروزالم پست و یدیعوت اخرونوت، آقای یعلون در عین حال بار دیگر تاکید کرد که اسرائیل در مورد دفاع از خود «به تنهایی» تصمیم می‌گیرد.

این گفت‌وگوی خبری پس از امضای قرارداد تسلیحاتی جدید بین ایالات متحده آمریکا و اسرائیل انجام شد؛ قرار داد تازه‌ای که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا برای امضای آن به تل آویو سفر کرد.

آقای هیگل نیز پس از امضای این قرار داد گفت: ایران هسته‌ای نخواهد شد. وزیر دفاع ایالات متحده روز یک‌شنبه نیز گفته بود که امضای قرارداد تسلیحاتی جدید با اسرائیل «پیام روشنی» برای تهران است.

قرارداد جدید تسلیحاتی با اسرائیل ده میلیارد دلار ارزش دارد و فروش بخشی از تازه‌ترین محصولات نظامی آمریکا را، از جمله هواپیماهای اف-۱۶ و سازوکارهای الکترونیکی، در بر می‌گیرد. برخی از این تسلیحات تا کنون تنها در اختیار ارتش آمریکا بوده است.

ایالات متحده همزمان کمک‌های تسلیحاتی گسترده‌ای را نیز در اختیار کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی می‌گذارد.

هیگ: تحریم‌ها را تشدید نکنید

با وجود قراردادهای کم‌سابقه نظامی تازه ایالات متحده با کشورهای منطقه خاورمیانه و تاکید بر فرستادن «پیامی روشن» برای تهران، وزیر خارجه بریتانیا گفت اتحادیه اروپا بهتر است تحریم‌هایی جدید علیه ایران تصویب نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه در لوکزامبورگ از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست به جای تحریم‌های جدید بر اجرای بهتر تحریم‌های فعلی متمرکز شوند.

آقای هیگ گفته است برای آنکه تاثیر تحریم‌هایی که تا همینک بر ایران وضع شده بیشتر روشن شود، باید کمی صبر کرد. او همچنین گفت فشارهای فعلی بر اقتصاد ایران نیز ناشی از تحریم‌هایی‌ست که اجرا شده است.

در پایان فروردین ماه جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز از نمایندگان سنای آمریکا خواست در وضع تحریم‌های جدید علیه تهران تا انتخابات ریاست جمهوری ایران خویشتن‌دار باشند.

کشمکش بر سر برنامه اتمی ایران، میان تهران و کشورهای غربی سال‌هاست که ادامه دارد. کشورهای غربی نگران‌اند که جمهوری اسلامی در پی ساختن سلاح هسته‌ای است. آنچه مقام‌های رسمی ایرانی همواره آن را رد کرده‌اند.

با این همه طی سال‌های گدشته تحریم‌های مختلفی علیه ایران وضع شده، که بخش بزرگی از آن‌ها به برنامه اتمی ایران باز می‌گردد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، نخست این تحریم‌ها را «ورق‌پاره» و بی‌ارزش توصیف کرد ولی طی ماه‌های گذشته هم او و هم دیگر مقام‌های دولتی ایران از مشکلات ناشی از تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

ایران برای فروش نفت خود با مشکلات گسترده‌ای از تحویل آن به مشتری تا گرفتن ارز روبه‌روست. اخیرا مدیر عامل شرکت نفت ایران از برنامه «نفت در برابر دارو و غذا» سخن گفته است که به معنی معامله پایاپای نفت با مواد ضروری‌است؛ شبیه آنچه در سال‌های پایانی حکومت صدام حسین در عراق رایج بود.
XS
SM
MD
LG