لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

سوریه خواستار پیوستن به معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی شد


بشار اسد، رییس جمهوری سوریه.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه.
سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که سوریه مدارک خود را برای پیوستن به معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی فرستاده است که نخستین گام برای پیوستن به این معاهده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل گفته است که نامه حکومت سوریه به جریان افتاده و «در مرحله ترجمه است».

درخواست دمشق دو روز پس از آن فرستاده می‌شود که این کشور پذیرفت تا معاهده بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی را امضاء کند. سوریه تاکنون‌ حاضر نشده بود که به این معاهده بپیوندد.

معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی هر گونه توسعه، تولید، ذخیره و استفاده از این سلاح‌ها را ممنوع کرده است. این معاهده از اعضای خود می‌خواهد نسبت به اعلام و نابودی ذخایر زرادخانه شیمیایی خود اقدام کنند.

«نظارت بر سلاح‌های شیمیایی تنها با توقف تهدید آمریکا»

در همین حال، بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی روسيه اعلام کرد که دمشق تنها زمانی نظارت بين‌المللی بر سلاح‌های شيميايی خود را خواهد پذيرفت که آمريکا تهديد به حمله عليه سوريه را متوقف کند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ريانووستی منتشر کرده است، بشار اسد همچنين گفت که دمشق يک ماه پس از پيوستن به معاهده منع توليد سلاح‌های شيميايی اطلاعات مربوط به زرادخانه خود را به سازمان ملل ارائه می‌کند.

به گفته رييس جمهوری سوريه، اين «روند استاندارد» است و کشورش آن را انجام خواهد داد.

وی به تلويزيون دولتی روسيه- ۲۴ گفت: «زمانی که مشاهده کرديم آمريکا واقعا به دنبال ايجاد ثبات در منطقه ما است، تهديد به حمله را پايان داده و همچنين ارسال سلاح برای تروريست‌ها را متوقف کرده، آن زمان به اين نتيجه می‌رسيم که اين روند لازم می‌تواند نهايی شود».

بشار اسد که کشورش دو سال و نيم است درگير جنگ داخلی است در مصاحبه خود تاکيد کرده که پذيرش نظارت بين‌المللی بر زرادخانه شيميايی سوريه، روندی «دو جانبه» است و اين روند تنها زمانی اجرايی خواهد شد که آمريکا تهديد به اقدام نظامی عليه دمشق را متوقف کند.

وی تاکيد کرده که «تهديدات آمريکا هيچ تاثيری» بر تصميم حکومت وی در زمينه تحت نظارت قرار دادن سلاح‌های شيميايی نداشته و تنها به دلیل پیشنهاد روسیه بوده است.

به دنبال حمله شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق، آمريکا و کشورهای غربی اعلام کردند که رژيم بشار اسد در اين حمله دست داشته است.

مقام‌های آمريکايی می‌گويند که در اين حمله بيش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. حکومت سوريه اين اتهام را رد کرده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده، هفته پيش از کنگره خواست تا برای مجازات حکومت بشار اسد مجوز حمله نظامی محدود به سوريه را صادر کند.

به دنبال اصرار واشينگتن بر مجازات نظامی دمشق، حکومت بشار اسد در توافق با روسيه پذيرفت که زرادخانه شيميايی خود را تحت نظارت بين‌المللی قرار داده و سپس آنها را نابود کند.

قرار است جان کری و سرگئی لاوروف، وزيران امور خارجه آمريکا و روسيه اواخر روز پنجشنبه طرح روسيه در اين زمينه را بررسی کنند. مذاکرات طرفين در ژنو دو روز به طول خواهد انجاميد.

باراک اوباما روز پنجشنبه ابراز اميدواری کرد که گفت‌وگوهای ميان دو وزير امور خارجه به «نتايج مشخصی» منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی پيش از نشست کابينه خود به خبرنگاران گفت: «من اميدوارم که مذاکرات جان کری با سرگئی لاوروف و ديگر بازيگران اين قضيه، نتايج مشخصی در بر داشته باشد و می‌دانم که کار بر روی اين طرح ظرف چند روز آينده تا چه اندازه سخت خواهد بود».

طرح روسيه با مخالفت اپوزيسيون سوريه بويژه ارتش آزاد وابسته به آن روبرو شده است.

ژنرال سليم ادريس، فرمانده ارتش آزاد سوريه خواستار آن شده که مقام‌های رژيم اسد به دليل حمله شيميايی به حومه دمشق به پای ميز محاکمه کشانده شوند.

وی طرح روسيه را راهی برای حفظ زرادخانه شيميايی حکومت سوريه دانست.

فرمانده ارتش آزاد سوريه در سخنانی که شبکه تلويزيونی عرب زبان آن را بازتاب دادند، تصريح کرد: «ما از جامعه جهانی می‌خواهيم نه تنها سلاح‌های شيميايی را از سوريه خارج کنند که ابزاری برای جنايت هستند، بلکه کسانی که اين جنايت را انجام داده‌اند نیز به پای ميز محاکمه بکشانند».

ژنرال ادريس گفت که ارتش آزاد سوريه «ابتکار روسيه را به طور کلی رد می‌کند» چرا که انتظارات مخالفان مسلح بشار اسد را برآورده نمی‌سازد.

طرح روسيه باعث شده که احتمال حمله نظامی آمريکا به سوريه در کوتاه مدت منتفی شود و اين در حالی است که شورشيان سوريه اميدوارند که انجام چنين حمله‌ای باعث تقویت موضع آنها در مقابل نيروهای دولتی شود.

بحران سوريه بيش از يکصد هزار کشته و ميليون‌ها آواره بر جای گذاشته است و هيچ چشم‌اندازی نيز برای پايان آن به چشم نمی‌خورد.
XS
SM
MD
LG