لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

روحانی: می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمين كرد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز جمعه، ۲۲ شهریورماه، در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در بیشکک گفت که «با عزم سياسی و احترام متقابل و تامين منافع مشترک و از طريق تحقق عینی حقوق ايران می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمين كرد».

به گفته او، با «اعتمادسازی متقابل می‌توان در یک دوره زمانی کوتاه به این تضمین متقابل دست یافت».

آقای روحانی افزود: «ايران بر اساس تعهدات حقوقی، آموزه‌های دينی و اخلاقی و ملاحظات راهبردی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پاي‌بند است و بر حق انکارناپذير همه اعضای معاهده برای برخورداری از فناوری صلح‌آميز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی تاکيد و اصرار دارد.»
نشست سران سازمان شانگهای در بیشکک
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:39 0:00
لینک مستقیم

پیشتر رضا نجفی، نماينده جديد ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ شهريور، گفته بود که او با اين نهاد برای حل و فصل قطعی مسائل همکاری می‌کند.

آقای روحانی در سخنرانی خود به شدت از تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد و آن را «بدعتی خطرناک» خواند که «به منظور مختل کردن روند توسعه ايران، بی‌رحمانه شهروندان عادی و بی‌گناه را هدف قرار داده است».

رهبران ايران می‌گويند که برنامه هسته‌ای تهران برای اهداف صلح‌آمیز از جمله تحقيقات پزشکی و توليد برق است، اما تاکنون نتوانسته‌اند جامعه جهانی را متقاعد کنند که برنامه هسته‌ای‌شان صرفا مقاصد صلح‌آميز دارد.

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا غنی‌سازی را متوقف کند، ولی تهران تاکنون از این درخواست سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.

حمایت از ابتکار روسیه

آقای روحانی همچنین از ابتکار روسیه [در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه] حمایت کرد و گفت: «ايران که خود بزرگ‌ترين قربانی استفاده از سلاح‌های شيميايی است، مخالف هرگونه توليد،نگهداری و به کارگيری اين سلاح‌هاست،خواهان برچيده شدن تمامی سلاح‌های کشتار جمعی از منطقه است.»

روسيه در طرح خود پيشنهاد نظارت بين‌المللی بر سلاح‌های شيميايی سوريه را ارائه کرده، اما با تصويب يک قطعنامه الزام‌آور در شورای امنيت سازمان ملل که پيامدهای سختی را در صورت خودداری سوريه از اجرای آن پيش‌بينی می‌کند، مخالف است و آن را زمينه حمله نظامی به سوريه می‌داند.

بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، نیز اعلام کرد که دمشق تنها زمانی نظارت بين‌المللی بر سلاح‌های شيميايی خود را خواهد پذيرفت که آمريکا تهديد به حمله عليه سوريه را متوقف کند.

به گزارش ایرنا، آقای روحانی همچنين درمورد اوضاع سوريه افزود: «فاجعه انسانی در اين کشور تنها از مسير سياسی و گفت‌وگو بين دولت سوريه و مخالفان سوری آن و بدون دخالت نظامی خارجی قابل حل است، همه طرف‌های ذی‌نفوذ بايد مانند ايران برای تحقق چنين گفت‌وگوی سازنده‌ای کمک کنند.»

وی همچنین در مورد دستیابی «گروه‌های افراطی» و «تکفيری» و به‌ويژه دستيابی به سلاح شیمیایی هشدار داد.

ایران پشتیبان اصلی سوریه در منطقه است.
XS
SM
MD
LG