لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

اوباما: اظهارات مصالحه‌جویانه ایران باید با عمل همراه شود


 اوباما در سازمان ملل
اوباما در سازمان ملل
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی، به پاره‌ای از مسائل بین‌المللی و از جمله ایران و سوریه پرداخت. هنگام این سخنرانی هیات ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف حضور داشتند.

باراک اوباما در این سخنرانی از اظهارات دولتمردان جدید ایران استقبال کرد و گفت برای بهبود مناسبات، ایران باید نشان دهد که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که واشینگتن به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

باراک اوباما از آنچه که «روش معتدلانه‌تر» دولت جدید ایران خواند استقبال کرد و خواستار از بین رفتن بن‌بست بوجود آمده در مناقشه هسته‌ای ایران شد.

سخنرانی اوباما در سازمان ملل در مورد ایران و سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:34 0:00

باراک اوباما گفت در آینده نزدیک تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا به دو موضوع مشخص تمرکز خواهد داشت. «تلاش ایران برای دستیابی به سلا‌[ح‌های هسته‌ای و مناقشه عربی- اسرائیلی».

رئیس جمهور آمریکا افزود در حالیکه این دو موضوع علت همه مشکلات منطقه نیستند، اما منشا بی‌ثباتی عمده برای مدت مدیدی بوده‌اند و حل آنها می‌تواند مبنایی برای یک صلح فراگیرتری باشد.

اوباما تصریح کرد: ایالات متحده و ایران از هنگام انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ از یکدیگر دور بوده‌اند. این بی‌اعتمادی ریشه‌های عمیقی دارد. ایرانی‌ها از مدت‌های مدید از تاریخ مداخله ایالات متحده در امور داخلی‌شان گلایه دارند و نقش آمریکا در سرنگونی دولت ایران در دوره جنگ سرد.

اوباما افزود: از طرف دیگر آمریکایی‌ها می‌بینند که دولت ایران ایالات متحده را دشمن خوانده و به طور مستقیم یا به طور نیابتی، آمریکایی‌ها را به گروگان گرفته، سربازان و شهروندان آمریکایی را کشته و متحد ما اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: گمان نمی‌کنم بر این تاریخ دشوار یک شبه بتوان فائق آمد، سوء ظن عمیقا ریشه دوانده است. اما من گمان می‌کنم که اگر ما بتوانیم این مسئله برنامه هسته‌ای ایران را حل کنیم، آنگاه ما می‌توانیم گامی بلند در راهی دراز برای رابطه‌ای متفاوت برداریم که بر منافع و احترام متقابل استوار است.

اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: از هنگامی که به ریاست جمهوری رسیدم، در نامه‌هایی به رهبر عالی ایران تصریح کردیم و به تازگی به رئیس جمهور روحانی، که آمریکا ترجیح می‌دهد تا نگرانی‌هایمان درباره برنامه ایران به طور مسالمت‌آمیز حل‌وفصل شود، در عین حال تصریح کردم که ما مصمم هستیم که آنها را از ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای باز داریم؛ ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و به حق مردم ایران برای دسترسی به انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم. در عوض ما مصر هستیم که دولت ایران به مسئولیت‌های خود تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.

اوباما گفت: در این میان، رهبر عالی ایران فتوایی علیه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای صادر کرد، و رئیس جمهور روحانی به تازگی تاکید کرد که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: این اظهارات که از سوی دولت‌های ما بیان شده، باید مبنایی برای یک توافق جدی باشد. ما باید بتوانیم یه یک راه‌حل که حقوق مردم ایران را محترم می‌شمارد و در عین حال به جهان این اطمینان را می‌دهد که برنامه ایران صلح‌آمیز است، برسیم.

باراک اوباما تصریح کرد: برای نیل به موفقیت، کلمات مصالحه‌جویانه باید با اعمال مطابقت کند؛ به این معنی که شفاف و قابل اثبات باشند. با این همه این انتخاب دولت ایران بود که به تحریم‌های همه‌جانبه کنونی منجر شد. این تنها موضوعی میان ایران آمریکا نیست، جهانیان مشاهده کردند که ایران از مسئولیت‌هایش در گذشته شانه خالی کرده و می‌خواهند مطمئن شوند که ایران به تعهداتش در آینده عمل می‌کند.

باراک اوباما افزود: ما دلگرم شدیم هنگامی که رئیس جمهور روحانی از سوی مردم ایران وکالت گرفت تا یک راه معتدلانه‌تری را دنبال کند. با توجه به تعهد علنی رئیس جمهور روحانی برای رسیدن یک توافق، من جان کری را مامور پیگیری این امر با دولت ایران کردم، در هماهنگی نزدیک با اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: موانع چه بسا بسیار باشند، اما من به جد معتقدم که راه دیپلماتیک باید به محک گذاشته شود. در این حین ادامه وضع موجود تنها به انزوای بیشتر ایران می‌انجامد؛ تعهد واقعی ایران برای گام کذاشتن در مسیری دیگر برای منطقه و جهان خوب خواهد بود و به مردم ایران کمک خواهد کرد که ظرفیت فوق‌العاده خود را در تجارت و فرهنگ در علم و آموزش به منصه ظهور برسانند.

باراک اوباما بخش عمده‌ دیگری از سخنان خود را به سوریه اختصاص داد و بار دیگر دولت سوریه را متهم کرد که علیه مردم خود سلا‌ح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

باراک اوباما گفت ۹۸ درصد بشریت توافق کرده‌اند که حتی هنگام جنگ از سلا‌ح‌ شیمیایی استفاده نکنند. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه به سربازانی که جان خود را به خاطر جنگ‌افزار شیمیایی از دست دادند، یهودیانی که در اتاق‌های گاز کشته شدند و به «دهها هزار ایرانی» که با گازهای شیمیایی مسموم شدند اشاره کرد.

اوباما در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اکنون زمان آن است که روسیه و ایران متوجه بشوند که پافشاری بر حکمرانی اسد، مستقیما به نتیجه‌ای رهنمون خواهد شد که آنها از آن هراس دارند: فضای فزاینده خشنوت برای تحرک افراطگرایان.
XS
SM
MD
LG