لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

اشتون می‌خواهد مذاکرات با ایران در «بهترین فضا» انجام شود


نمانیده ۵+۱ در مذاکرات با ایران می‌گوید «با تمام آنچه در اختیار داریم باید تمایل و خواست خود را برای نشستن و گفت‌وگو نشان دهیم و از طرف مقابل هم، همین را بخواهیم»
نمانیده ۵+۱ در مذاکرات با ایران می‌گوید «با تمام آنچه در اختیار داریم باید تمایل و خواست خود را برای نشستن و گفت‌وگو نشان دهیم و از طرف مقابل هم، همین را بخواهیم»
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که شش کشور طرف گفت‌وگوهای اتمی با ایران را نمایندگی می‌کند، هشتم مهر ماه گفت می‌خواهد مذاکرات دو هفته آینده با ایران در ژنو در «بهترین فضای ممکن» انجام شود.

خانم اشتون روز دوشنبه در مرکز اندیشه‌پردازی وودرو ویلسون در واشینگتن، سخن می‌گفت در پاسخ به اینکه چه زمانی کنگره آمریکا باید تحریم‌های دیگری را علیه ایران وضع کند گفت «در مقامی نیست که به کنگره بگوید چه بکند».

خانم اشتون در این مرکز بدون اشاره‌ای روشن به تحریم‌های احتمالی جدید گفت «من می‌خواهم در بهترین فضای ممکن به ژنو بروم تا واقعا به مذاکره بپردازم».

نمانیده ۵+۱ در مذاکرات با ایران، در توضیح گفت «با تمام آنچه در اختیار داریم باید تمایل و خواست خود را برای نشستن و گفت‌وگو نشان دهیم و از طرف مقابل هم، همین را بخواهیم».

کشورهای ۵+۱، اعضای دائمی شورای امنیت، چین، فرانسه، بریتانیا، آمریکا و روسیه هستند به علاوه آلمان. این شش کشور طی سال‌های گذشته مذاکراتی را در مورد برنامه اتمی ایران انجام داده‌اند. مذاکرات به این شکل طی دوران محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و تا کنون نتیجه چندانی نداشته است. پرونده اتمی تهران در دولت محمود احمدی‌نژاد به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت و برای ایران تحریم‌های بین‌المللی را همراه آورد.

کاترین اشتون تا پیش از این با سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران، گفت‌وگو می‌کرد؛ اما با انتخاب حسن روحانی در مقام ریاست‌جمهوری، پرونده اتمی به وزارت خارجه انتقال پیدا کرده است. علاوه بر آن دولت یازدهم ایران به طور گسترده‌ای از تمایل خود به تعامل و حل و فصل مسئله اتمی ایران سخن گفته است.

نخستین دیدار مقدماتی ۵+۱ و ایران -به‌طور بی‌سابقه‌ای با حضور وزیران خارجه آمریکا و ایران در کنار هم- در نیویورک انجام شد و مذاکرات قرار است از ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو به‌طور تازه‌ای از سر گرفته شود.

کاترین اشتون در مرکز وودرو ویلسون به سیاست‌مداران و حاضران گفته است «ممکن است در پایان آن دو روز هیچ پیشرفتی نصیبمان نشود، ولی ممکن است… که پیشرفتی حاصل کنیم».

خانم اشتون می‌گوید «فشارها دلیل دارند و آن هم آوردن مردم برای مذاکره است.»

او می‌گوید فرصتی وجود دارد تا در شرایطی آرام‌تر (در ژنو) به گفت‌وگو نشسته و پیشنهادهایی که به مذاکره‌کننده پیشین ایران ارائه شده است را بررسی کنیم.

ایران و کشورهای ۵+۱ در پایان دوره محمود احمدی‌نژاد در آلماتی قزاقستان، به مذاکراتی پرداختند. طی آن کشورهای طرف گفت‌وگو پیشنهادهایی به ایران ارائه کردند که بنا بر آنچه گوشه و کنار منتشر شده است از ایران می‌خواهد به تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی و برخی دیگر فعالیت‌های اتمی خود دست بزند و در مقابل شاهد لغو برخی تحریم‌ها باشد.

اما از آن زمان تا کنون پیشرفت خاصی در مورد این موضوع حاصل نشد و با روی کار آمدن دولت جدید نیز کشورهای غربی گفتند گفت‌وگوها همچنان پیرامون پیشنهاد‌های گذشته انجام می‌شود و پیشنهاد تازه‌ای در کار نیست.

خانم اشتون در مورد سطح سیاسی مذاکرات از ترجیح خود در «حد مدیرانی» که از دولت خود اختیار تام دارند، سخن می‌گوید اما اضافه کرده است که اگر لازم باشد می‌توان وزیران خارجه را هم اگر شرایط ایجاب کرد، گرد آورد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد «جدول زمانی» به فرصتی ۱۲ ماهه اشاره کرده که ایران آخرین بار از آن سخن گفته است.

اشتون می‌گوید به هر حال تاسیسات اتمی برای تغییر یا برچیده شدن به کارها و مقدماتی نیاز دارند که زمان‌بر است.

پیشتر حسن روحانی از ترجیح ایران برای حل مسئله اتمی بین سه تا شش ماه خبر داده بود.

دیگر مقام‌های ایرانی، مانند وزیر خارجه، نیز از حل این مسئله در کوتاه‌ترین زمان ممکن گفته‌اند.

جان کری، وزير خارجه آمريکا نیز هفتم مهر ماه، گفت اگر ايران ثابت کند که برنامه اتمی‌اش مقاصد نظامی ندارد توافق هسته‌ای با این کشور می‌تواند زودتر از شش ماه صورت گيرد.

ايران در دو سطح ۳.۵ و ۲۰ درصد اورانیوم را غنی‌سازی می‌کند. غنی‌سازی ۲۰ درصدی با نگرانی‌های غرب روبه‌روست که تردید دارند برای اهداف نظامی به کار گرفته شود. آنچه ایران رد کرده و می‌گوید برای تولید داروهایی‌ست که بیماران خاص به آن نیاز دارند.
XS
SM
MD
LG