لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

حبس ابد برای ۴ شیعه بحرینی به اتهام ارتباط با سپاه


دادگاهی در بحرین، چهارتن از شهروندان شیعه این کشور را به اتهام عضویت در هسته‌ای مرتبط با سپاه پاسداران با نام «جیش الامام» به حبس ابد محکوم کرد. ۱۵ نفر دیگر هم در اتباط با این پرونده، به ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

فوریه گذشته، حکومت بحرین سپاه پاسداران ایران را به تشکیل یک «هسته تروریستی» با هدف حمله به فرودگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی‌اش، متهم کرد.

دولت بحرین ایران را به تحریک شیعیان بحرینی متهم می‌کند که از دو سال و نیم پیش با ترتیب دادن اعتراض‌هایی، خواهان برقراری نظام پادشاهی مشروطه هستند.

اکثر شهروندان بحرین، شیعه مذهب هستند اما خاندان آل خلیقه از اقلیت سنی مذهب در این کشور حکومت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی بحرین، دادگاه ۱۴ نفر را که در پرونده هسته مرتبط با سپاه پاسداران متهم بودند، تبرئه کرد. این گزارش افزوده است دو نفر از محکومان به حبس ابد، به طور غیابی محاکمه شدند.

مقام‌های بحرینی می‌گویند هسته «جیش الامام» بخشی از تشکیلاتی است که تعدادی از شهروندان بحرین در داخل و خارج این کشور و شماری خارجی را در بر می‌گیرد. آنها مدعی هستند که این هسته می‌خواست فرودگاه بین المللی بحرین، وزارت کشور و چند ساختمان دولتی دیگر را، هدف قرار گیرد.

خبرگزاری دولتی بحرین در گزارش خود مدعی شده است که اعضای این هسته در پایگاه‌هایی تحت اداره سپاه پاسداران و گروه حزب‌الله عراق در شهرهای بغداد و کربلا، آموزش دیده‌اند.

سرکوب معترضان بحرینی تاکنون بیش از ۸۰ کشته بر جای گذاشته است. حدود نیمی از آنها، دو سال و نیم پیش، هنگامی که نیروهای امنیتی قصد داشتند با حضور خیابانی مخالفان تجمع کننده در میدان مروارید منامه پایان دهند، کشته شدند.

آن هنگام عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت، نیروهای نظامی خود را برای کمک در پایان دادن به اعتراض‌ها، به بحرین روانه کردند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و مقابل ساختمان‌های حکومتی، مستقر شدند.

شیعیان بحرین می‌گویند که در زمینه مشاغل حکومتی و خدمات عمومی، در معرض تبعیض هستند. دولت بحرین این اتهام‌ها رد می‌کند. تاکنون گفت‌و‌گوهای دولت و اپوزیسیون بحرین، به نتیجه نرسیده است.
XS
SM
MD
LG