لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

شرمن: اگر دوست یا دشمن تحریم ایران را نقض کند، مجازات می‌شود


 وندی شرمن
وندی شرمن
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا حاضر شد و بار دیگر از توافق موقت ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران در مقابل قانونگذاران مخالف دفاع کرد. او در عین حال نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران پیش از لغو تحریم‌ها هشدار داد.

وندی شرمن که خود هدایت تیم مذاکره‌کنندگان آمریکا در گروه ۱+۵ را بر عهده دارد، به مخالفان توافق ژنو گفت که این توافق مطلوب و کاملی نیست اما برای رسیدن به یک توافق جامع و فراگیر، زمان فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مخالفان توافق ژنو در کنگره آمریکا بار دیگر تاکید کردند که تعلیق بخشی از تحریم‌ها، آن هم در حالی که ایران همچنان به برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد عاقلانه‌ نبوده است.

شماری از سناتورهای آمریکایی خواستار برچیدن برنامه هسته‌ای ایران هستند و در این راستا به دنبال وضع تحریم‌های بیشتر بوده‌اند. اقدامی که چندین بار با واکنش باراک اوباما و کاخ سفید منجر شده است. باراک اوباما صریحا گفته است که تحریم تازه علیه ایران را وتو خواهد کرد.

وندی شرمن روز سه‌شنبه خطاب به قانونگذاران آمریکایی گفت: «ما این توافق را گام نخست می‌‌دانیم... این یک توافق کامل نیست، اما برنامه اتمی ایرانی‌ها را از طرق مهمی متوقف کرده یا به عقب بازمی‌گرداند و به ما زمان می‌دهد تا در واقع درباره آن توافق جامع مذاکره کنیم.»

رویترز گزارش می‌دهد قانونگذارانی که به مسائل ایران در کنگره مشغولند، پس از تهدید اوباما به وتوی تحریم‌های جدید، به این فکرند که شاید بتوانند طرح غیرالزام‌آوری از تصویب بگذرانند و از مذاکره‌کنندگان آمریکایی بخواهند شروط سختی در مذاکرات با ایران تعیین کنند.

سناتور دموکرات رابرت منندر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، یک بار دیگر نارضایی خود را از توافق ژنو ابراز کرد و گفت در این توافق بدون اینکه عناصر توافق نهایی مشخص شوند، در تحریم‌های موثر جهانی علیه ایران خلل وارد شده است.

رابرت منندز در ادامه هشدار داد که برای رسیدن به یک توافق نباید بیش از چیزی که از ایران گرفته می‌شود، به تهران امتیاز داد و درعین حال ایران نباید ظرفیت ساخت بمب داشته باشد.

نگرانی از اشتیاق شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر هم گفت هم‌اکنون شرکت‌ها از همه دنیا هیاهو به راه انداخته‌اند که می‌خواهند با ایران تجارت کنند.

به گفته این سناتور توافق موقت به خاطر این ضعیف است که جلوی فعالیت‌های ایران را می‌گیرد اما جلوی دیگران را که برای تجارت با ایران در صورت رفع تحریم‌ها بسترسازی می‌کنند، نگرفته است.

وندی شرمن در پاسخ گفت شرکت‌هایی که از ایران دیدار می‌کنند به این امید می‌روند که توافق نهایی با ایران حاصل شود. به گفته او آمریکا معتقد است که این شرکت‌ها هنوز به توافقی با ایران نرسیده‌اند.

در روزهای اخیر هیات‌های تجاری که برجسته‌ترین آنها شرکت‌های فرانسوی بودند، از ایران دیدار کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه هم اخیرا با چند وزیر خود٬ از جمله وزیر انرژی، وزیر اقتصاد و وزیر توسعه به ایران سفر کرد.

در همین حال گردهمایی بزرگی نیز با حضور خودروسازان بزرگ جهانی در تهران برگزار شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سخنرانی داووس خود با دعوت از سرمایه‌گذاران به کشور تاکید کرد که توافق موقت ژنو گام اول است و ایران به دنبال توافق فراگیر است.

روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد، به رغبت شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: «در چند هفته اخیر بیش از یکصد شرکت اروپایی به ایران سفر کرده و در حال مذاکره با طرف‌های ایرانی خود هستند، ما بر همین مبنا می‌توانیم روابط اقتصادیمان را با سوئد توسعه دهیم و بخش‌های خصوصی دو کشور در همه زمینه‌ها فعال شوند.»

رئیس جمهوری ایران درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای گفت: «ما کاملا برای مذاکرات در مرحله نهایی و حصول توافق آمادگی داریم و چنانچه طرف مقابل جدی و صادق باشد، امکان رسیدن به توافق در کوتاه مدت وجود دارد.»

وندی شرمن با این حال در همین روز گفت که «ما نمی‌خواهیم این افراد (شرکت‌ها و تجار) به ایران بروند چراکه ما فکر می‌کنیم پیام نادرستی را القا می‌کند، اگر این افراد همچنان به ایران بروند، به دولت روحانی فشار زیادی وارد می‌کند»٬ چراکه به گفته او با افزایش سطح انتظارات مردم و در صورت محقق نشدن این قراردادها، واکنش منفی ایجاد خواهد شد.

شرمن همچنین گفت هنوز شرایط برای تجارت با ایران فراهم نشده است و تعلیق تحریم‌ها موقتی است.

معاون وزیر خارجه آمریکا در مورد شرکت‌هایی که به دنبال فعالیت در ایران هستند، تصریح کرد: «فرقی نمی‌کند که این کشورها دوست یا دشمن باشند.... اگر تحریم‌های ما را زیر پا بگذارند ما آنها را تحریم خواهیم کرد.»

یک روز پیش از این یکی از مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده بود که واشینگتن تسهیلات لازم برای انتقال نخستین قسط از دارایی‌های بلوکه شده به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار را فراهم کرده است. این مبلغ روز دوشنبه در اختیار ایران قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG