لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

چهار طرف درگیر در بحران اوکراین بر سر کاهش تنش‌ها به توافق رسیدند


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید که نمایندگان حاضر در مذاکرات ژنو برای حل بحران اوکراین بر سر برداشتن گام‌هایی فوری در جهت کاهش تنش‌ها به توافق رسیدند.

اظهارات این مقام بلندپایه روسیه روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، و پس از نشست چهار طرف درگیر در بحران اوکراین شامل اتحادیه اروپا، آمریکا، اوکراین و روسیه بیان شد.

آقای لاوروف می‌گوید که طرف‌های درگیر قرار است یک گفت‌وگوی وسیع ملی را برای اطمینان حاصل کردن از رعایت حقوق مردم در اوکراین به راه بیاندازند.

به گفته وی، معترضان هوادار روسیه که در شورش علیه حکومت کی‌یف شرکت کرده‌اند عفو خواهند شد، مگر کسانی که جرایم سنگین انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، توافق روز پنجشنبه تحریم‌های اقتصادی غرب بر ضد روسیه را دستکم در مقطع فعلی به تاخیر خواهد انداخت. تعهد طرفین نیز باعث خواهد شد تا تنش در مسکو و همچنین کشورهای اروپایی کاهش یابد که از نظر انرژی وابسته به روسیه هستند.

این توافق پس از هفت ساعت مذاکره حاصل شد و از همه طرف‌ها می‌خواهد که از انجام اقدامات خشونت‌بار، تهدیدآمیز یا تحریک‌آمیز خودداری کنند.

همچنین تمام گروه‌های مسلح غیرقانونی باید خلع سلاح شده و ساختمان‌های تصرف شده از سوی جدایی طلبان هوادار روسیه در جریان اعتراضات هفته‌های اخیر تحویل دولت اوکراین شوند.

ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا با کمک مقام‌های اوکراینی و انجمن‌های محلی مسوول اجرای این توافق خواهند بود. از سوی دیگر، کی‌یف اصلاح قانون اساسی و دادن اختیارات بیشتر به مقام‌های محلی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل آنچه که استانداردهای دوگانه خوانده است انتقاد کرد و گفت که امیدوار است نیازی به اعزام نیرو به اوکراین نباشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اوکراین امیدوار است با استفاده از مذاکرات ژنو موجب ایجاد آرامش و کاهش خصومت‌ها با روسیه شود.

در همین حال، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که در مذاکرات ژنو حضور داشت روز پنجشنبه به روسیه هشدار داد که اگر پیشرفتی در روند کاهش بحران مشاهده نشود، تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال خواهد شد.

وی اظهار داشت: «ما اگر پیشرفتی مشاهده نکنیم... تحریم‌های بیشتر و هزینه‌های اضافی در راه خواهد بود».
XS
SM
MD
LG