لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

شکایت ۲۶ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ از «قصور» مسئولان اوین


پس از گذشت بیش از دو هفته از بازرسی خشن بند ۳۵۰ زندان اوین، ۲۶ تن از زندانیان این بند که در جریان این حمله مجروح شده‌اند در شکایت‌نامه‌ای خواستار مجازات «آمران و مسببان» حمله شدند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، در این شکایت‌نامه که روز ششم اردیبهشت‌ماه به دفتر دادستان تهران ارسال شده آمده است: «تمام کسانی که قانونا مکلف به ارائه گزارش و تایید صدمات وارده به ما هستند، ... از روی عمد با مباشران و مظنونان جرم مشارکت و معاونت کرده‌اند.»

برخی رسانه‌های نزدیک به خانواده‌های زندانیان سیاسی عصر روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، خبر دادند که ماموران در زندان اوین، صبح آن روز در جریان بازرسی اقدام به ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ کرده‌اند.

خانواده‌های چند تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا این رویداد را تایید کردند؛ اما مسئولان سازمان زندان‌ها و برخی مقام‌های قضایی در اظهار نظرهای متفاوت و ضد و نقیض ضرب و شتم و بازرسی خشن را تکذیب کردند.

وب‌سایت کلمه در گزارش روز جمعه ۱۲ اردیبهشت خود آورده است که ۲۶ زندانی سیاسی زندان اوین در گزارش اعلام جرم، مجازات آمران و مسببان این حادثه را خواستار شده‌اند.

امضاکنندگان این شکایت‌نامه با برشمردن گزارش‌ها و مستندات متعددی که از سوی زندانیان و خانواده‌های آنان ارائه شده نوشته‌اند که دلیل عدم رسیدگی به وضع مصدومان «ثبت نکردن آثار جرم نزد نمایندگان پیگیر و مسئولان بی‌طرف کشور» بوده است.

در این شکایت‌نامه همچنین آمده است: «در این مدت چیزی جز اتلاف وقت برای بهبود مصدومان و از بین رفتن آثار و علائم ضرب و جرح صورت نگرفته است.»

به شهادت ۲۶ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، در این مدت حتی پزشکان حاضر در بهداری زندان اوین نیز حاضر به ثبت شدت صدمات زندانیان در پرونده پزشکی یا اعزام آنان به مراکز درمانی نشده‌اند.

به گزارش کلمه، در این شکایت‌نامه اعمال مسئولان و افراد درگیر در این واقعه بر خلاف اصول قانون اساسی و موادی از قانون آیین دادرسی کیفری و آیین‌نامه سازمان زندان‌های ایران عنوان شده است.

در بین امضاکنندگان این شکایت‌نامه نام‌هایی چون مهرداد آهن‌خواه، اسدالله اسدی، وحید اصغری، اکبر امینی ارمکی، عماد بهاور، امید بهروزی، امین چالاکی، یاشار دارالشفا و محمد داوری به چشم می‌خورد.

پس از واقعه بازرسی خشن بند ۳۵۰ زندان اوین ده‌ها زندانی سیاسی در زندان اوین و زندان رجایی‌شهر کرج در اعتراض، اعتصاب غذا کردند.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه گفت که رسیدگی به وقایع بند ۳۵۰ زندان اوین در جریان است.

به گفته آقای نوبخت، حسن روحانی، رئیس جمهور، به وزارتخانه‌های مسئول دستور رسیدگی به این موضوع را داده و کمیته‌ای در حال پیگیری این موضوع است.
XS
SM
MD
LG