لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

ادامه مذاکرات اتمی با گفت‌وگوی ۳.۵ ساعته ظریف و اشتون


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
دومین روز مذاکرات هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی در حالی پی گرفته می‌شود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صبح پنج‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت به مدت سه ساعت و نیم به گفت‌وگو نشستند.

مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون، این گفت‌وگوها را «مفید» توصیف کرده و در صفحه توییتر خود نوشته است که به دنبال این جلسه قرار است «نشست‌های دو و چندجانبه‌ای» بعدازظهر پنج‌شنبه در هتل کوبرگ شهر وین انجام شود که محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده است.

گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات در وین حاکی از آن است که موضوع دیدار صبح پنج‌شنبه آقای ظریف و خانم اشتون، رایزنی درباره جزییات پیش‌نویس توافق‌نامه هسته‌ای بوده است.

وی همچنین از یک مقام آمریکایی نقل قول می‌کند که مذاکرات کارشناسی و هماهنگی در طول روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون عصر چهارشنبه نیز مذاکراتی با یکدیگر داشتند که در پی این مذاکرات، نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه هسته‌ای به‌طور عملی آغاز شد، امری که مذاکره‌کنندگان ایران و قدرت‌های جهانی از آن به عنوان مرحله‌ای دشوار در طول مذاکرات نام برده‌اند.

رادیو فردا پیش از این سخنان یک مقام آمریکایی را بازتاب داده بود که «وجود شکاف‌های عمیق» میان دیدگاه‌های طرفین را دلیل سخت بودن کار نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه عنوان کرده بود، اگرچه او معتقد بود که می‌توان علی‌رغم اختلافات به توافق دست یافت.

خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت که چند نشست آخر میان مذاکره‌کنندگان ایران و قدرت‌های جهانی به بحث درباره مسائل مورد اختلاف گذشته است و با این وجود هنوز اختلافات جدی است.

موارد اختلاف میان طرفین هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما برخی رسانه‌های داخل ایران از جمله روزنامه کیهان، مسائلی مانند تعداد سانتریفیوژها و مدت زمان اعتبار توافق‌نامه احتمالی را نام برده‌اند که می‌توانند محل اختلاف باشند.

در این شرایط سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، نیز هشدار داده است که اگر ایران نتواند درستی ادعاهایش مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند، توافقی در کار نخواهد بود.

با این حال مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با رادیو فردا تاکید کرده است که «طرفین مصمم هستند به توافق دست پیدا کنند».

وی می‌گوید: «مهم‌ترين موضوع، دستيابی به يک توافق محکم است که همه بتوانند با آن زندگی کنند، توافقی که به نگرانی‌های جامعه بين‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ايران می‌پردازد. و آشکار است که هر چه اين توافق زودتر به دست آيد، به نفع همگان است.»

ایران و قدرت‌های جهانی مطابق توافق‌نامه موقت ژنو باید تا روز ۲۹ تیر به توافق جامع دست پیدا کنند. با این وجود طرفین تاکید می‌کنند که این زمان قابل تمدید است.
XS
SM
MD
LG