لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

واشینگتن پست: سه شهروند آمریکایی در ایران بازداشت شده‌اند


جیسون رضائیان (نفر اول از چپ) خبرنگار واشینگتن پست و همسرش، یگانه صالحی، در میان بازداشت شدگان هستند. (عکس: توئیتر جیسون رضائیان)
جیسون رضائیان (نفر اول از چپ) خبرنگار واشینگتن پست و همسرش، یگانه صالحی، در میان بازداشت شدگان هستند. (عکس: توئیتر جیسون رضائیان)

مقام‌های آمریکایی و روزنامه واشینگتن پست روز پنجشنبه، دوم مرداد، گزارش دادند که سه تبعه آمریکایی از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست در ایران به علاوه همسر ایرانی‌ او بازداشت شده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم

داگلاس ییل، دبیر سرویس خارجی واشینگتن پست گفته است که این روزنامه «گزارش‌های موثقی» به دست آورده است مبنی بر اینکه جیسون رضائیان، خبرنگار، و یگانه صالحی، همسر وی، غروب روز سه‌شنبه در تهران بازداشت شده‌اند. هنوز مشخص نیست که این افراد توسط چه کسانی و چرا دستگیر شده‌اند.

آقای ییل در بیانیه‌ای گفته است: «ما عمیقا نگران وضعیت جیسون، یگانه و دو نفر دیگری هستیم که همراه آن‌ها بازداشت شده‌اند».

وی افزوده است: «رضائیان که از سال ۲۰۱۲ خبرنگار واشینگتن پست در تهران است، گزارشگری با تجربه و مطلع است که شایسته حمایت و احترام است».

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، خانواده رضائیان گفته‌اند که مایل نیستند در این زمینه اظهار نظر کنند.

جیسون رضائیان تابعیت ایرانی و آمریکایی دارد. یگانه صالحی نیز که تبعه ایران است برای دریافت اقامت دائم در آمریکا اقدام کرده است و برای روزنامه «نشنال» چاپ امارات متحده عربی کار می‌کند.

این گزارش می‌گوید دو آمریکایی دیگر که بازداشت شده‌اند به عنوان عکاس- خبرنگار آزاد فعالیت می‌کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز درباره این خبر اظهار نظر نکرده‌اند.

در همین حال، ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته که مقامات از گزارش‌های مربوط به بازداشت شهروندان آمریکایی در تهران مطلع هستند.

وی اظهار داشت: «اولویت اصلی ما امنیت و سلامتی شهروندان آمریکایی در خارج از کشور است».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفت که اطلاعات بیشتری در این زمینه ندارد.

واشینگتن پست در گزارش خود می‌نویسد که حمید بابایی، سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، در یک‌ ای‌میل گفته است که دیپلمات‌های ایرانی در حال بررسی خبر بازداشت این افراد هستند.

آقای بابایی افزوده است: «هر زمان که خبر تازه‌ای به دست ما برسد شما را مطلع خواهیم کرد».

ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند به همین دلیل مذاکره برای آزادی شهروندان آمریکایی غالبا پروسه دشواری را طی می‌کند. با این حال، سفارت سوئیس حافظ منافع واشینگتن در تهران است و ایران و آمریکا از این طریق پیام‌های دیپلماتیک میان خود را رد و بدل می‌کنند.

خبرنگارانی که برای رسانه‌های غربی کار می‌کنند طی سال‌های گذشته با سختی‌های زیادی برای گرفتن مجوز کار در ایران رو به رو بوده‌اند. با این حال، جیسون رضائیان توانسته بود که مجوز کار در ایران را به دست آورد و از سال ۲۰۱۲ برای واشینگتن پست کار می‌کرد.

وی از سال ۲۰۰۸ در تهران مستقر است و پیش از آن نیز برای سایر نشریات غربی از جمله سان فرانسیسکو کرونیکل گزارش تهیه می‌کرد.

XS
SM
MD
LG