لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

بریتانیا به شناسایی قاتل خبرنگار آمریکایی «نزدیک شده است»


جیمز فولی
جیمز فولی

رسانه‌ها به نقل از سفیر بریتانیا در واشینگتن، از «نزدیک شدن» سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور به تائید هویت عضو گروه تروریستی «دولت اسلامی» که گردن جیمز فولی، خبرنگار آزاد را برید، خبر داده‌اند.

این فرد که انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند، در ویئوی منتشر شده از سربریدن جیمز فولی، پشت سر او ایستاده، چند جمله به دوربین در مورد انتقام‌گیری از آمریکا می‌گوید، و آقای فولی را به قتل می‌رساند.

پیتر وستمکوت، سفیر بریتانیا در واشینگتن، دوم شهریور به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت «در شرایطی نیستیم که بگوییم دقیقا کی‌ست… ولی فکر می‌کنم نزدیک شده‌ایم».

سفیر بریتانیا در گفت‌وگویی دیگر با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است نیروهای ضدجاسوسی بریتانیا با کمک همتایان آمریکایی خود در پیدا کردن قاتل از میان صدها بریتانیایی مسلمانی که به «داعش» (دولت اسلامی) پیوسته‌اند، پیشرفت کرده‌اند.

تکنیک‌های شناسایی صدا که به گفته آقای وستمکوت «از تکنولوژی سطح بالایی برخوردارند» به کمک شناسایی صدای قاتل از میان صدهای دیگر بریتانیایی‌های شناخته شده در داعش آمده است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، شناسایی این فرد می‌تواند به مقام‌ها کمک کند تا به هسته گروگان‌گیری که استیون ساتلاف، خبرنگار و گروگان‌هایی دیگری را در اختیار دارد، نفوذ پیدا کنند. می‌تواند آنها را در تشکیل پرونده‌های جنایی علیه مسببان قتل نیز یاری رساند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته است دولت او برای حفاظت از مردم آمریکا هرآنچه لازم است انجام می‌دهد.

یکی از مشاوران امنیتی او نیز گفته است «اگر کسی به سراغ آمریکایی‌ها بیاید، ما سراغش می‌رویم، هرکجا که باشد، و این چیزی‌ست که برنامه‌ریزی‌ ما را در روزهای آینده هدایت خواهد کرد».

جیمز فولی، خبرنگار آزادی بود که دو سال پیش در سوریه ربوده شد. پس از حملات هوایی اخیر آمریکا علیه داعش در عراق، ویدئویی از او در حالی که مسلمان «بریتانیایی» مظنون سرش را می‌برد، منتشر شد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، از قول یک مقام رسمی وزارت دادگستری آمریکا، گفته است بازرسان، از «هر وسیله‌ای که در اختیار است» استفاده می‌کنند تا قاتلان آقای فولی «پاسخگوی» کاری که کردند، شوند.

تصرف فرودگاه نظامی سوریه به دست داعش

نیروهای دولت اسلامی (داعش سابق)، بنا بر گزارش‌ها، دوم شهریور ماه توانسته‌اند یک فرودگاه نظامی را در سوریه تصرف کنند.

این پایگاه در ۴۵ کیلومتری استان رقه قرار دارد و آخرین پایگاه نیروهای ارتش سوریه در آن منطقه بود که هنوز در اختیارشان قرار داشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمانی که در لندن قرار دارد، گزارش داده که «دولت اسلامی» روز یکشنبه توانسته این فرودگاه نظامی را تصرف کند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز از دست دادن پایگاه را تائید کرده ولی افزوده است که نیروهای آن کشور در حال آماده شدن برای حمله به آن هستند.

طی روزهای گذشته خبرهایی در مورد محاصره این پایگاه به دست نیروهای داعش و درگیری در آن منتشر شده بود.

خبرگزاری رویترز از قول سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید طی نبردها برای کنترل این فرودگاه، دست‌کم ۳۴۶ شبه‌نظامی گروه داعش و ۱۷۰ نیروی دولتی کشته شده‌اند که آن را به یکی از خونین‌ترین نبردها میان دو طرف از زمان آغاز شورش‌ها تبدیل کرده است.

XS
SM
MD
LG