لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

دفاع وزیر استرالیایی از عملکرد کشورش در جریان مرگ پناهجوی ایرانی


حمید کهازایی (عکس از Refugee Action Coalition Sydney)
حمید کهازایی (عکس از Refugee Action Coalition Sydney)

خبرگزاری‌های خارجی روز جمعه،‌۱۴ شهریور، گزارش دادند که وزير مهاجرت استراليا از اقدامات و مراقبت‌های پزشکی در اين کشور برای نجات جان حميد کهازايی، پناهجوی ايرانی، دفاع کرده است.

آقای کهازايی ۲۴ سال داشت و در يک بازداشتگاه مخصوص پناهجويان در جزيره مانوس کشور پاپوآ گينه نو نگهداری می‌شد.

بر اساس گزارش‌ رادیو اس‌بی‌اس استرالیا، حميد کهازايی در بازداشتگاه پناهندگی با يک زخم عفونی بر روی پای خود مواجه می‌شود و پس از انتقال به بيمارستان، پزشکان ناچار می‌شوند پای او را قطع کنند.

اما عفونت در بدن اين پناهجوی ايرانی گسترش يافته بود و آقای کهازايی در نهايت بر اثر مرگ مغزی فوت می‌‌شود.

در دفاع از عملکرد مقامات مسئول در این زمینه، اسکات موريسون، وزير مهاجرت استراليا، گفته است که وقتی يک پناهجو در پاپوآ گينه نو بيمار می‌شود، از «مراقبت‌های ممتاز» پزشکی که زير نظر دولت اين جزاير قرار دارد، بهره‌مند می‌گردد.

به گزارش روزنامه گاردين، آقای موريسون اين پاسخ را به پرسشی درباره وضعيت مراقبت‌های پزشکی از حميد کهازايی بيان کرده است.

دولت استراليا مدت‌هاست که پناهجويانی را که از دريا وارد اين کشور می‌شوند، به جزايری در کشورهای نائورو يا پاپوا گينه نو می‌فرستد و پناهجويان حتی در صورت قبولی نهايی نيز حق اقامت در استراليا را نخواهند داشت و بايد در همين جزاير که از کشورهای فقير جهان‌اند زندگی کنند.

گلدونه کهازايی، مادر حميد کهازايی، به گاردين استراليا گفته است که هيچ کس از بيمارستانی که پسرش در آن بستری بوده با آنها تماس نگرفته و در تماسی که خود آنها با بيمارستان داشته‌اند نيز به خانواده گفته شده که مسئولان بيمارستان اطلاعی درباره چنين فردی ندارند.

گلدونه کهازايی افزوده است که او خود در نهايت متوجه شده که پسرش در همان بيمارستان در بخش مراقبت‌های ويژه بستری است.

صدها پناهجوی ايرانی، افغان، پاکستانی و ... در بازداشتگاه‌های پناهجويان در جزاير پاپوا گينه نو و نائورو در شرايطی که بسيار سخت و طاقت‌فرسا توصيف شده، زندانی‌اند.

در جريان شورش پناهجويان اکثرا ايرانی در جزيره نائورو در تيرماه سال ۱۳۹۲ که در اعتراض به وضعيت بد نگهداری صورت گرفت، دست‌کم يک ايرانی کشته و تعداد بيشتری زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG