لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

غنچه قوامی «دست به اعتصاب غذا زده است»


غنچه قوامی، دختری که خواهان ورود به ورزشگاه برای تماشای بازی والیبال بود
غنچه قوامی، دختری که خواهان ورود به ورزشگاه برای تماشای بازی والیبال بود

براساس گزارش‌ها از ایران، غنچه قوامی، از زنانی که خواهان ورود به ورزشگاه برای تماشای بازی والیبال بود، پس از حدود ۱۰۰ روز بازداشت موقت، از روز چهارشنبه نهم مهرماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌است.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی، یکشنبه ۱۳ مهر، دلیل اعتصاب غذای خانم قوامی را اعتراض به «بلاتکلیفی» خود، ذکر کرده‌است.

به گزارش این وب‌سایت، پرونده خانم قوامی برای محاکمه به دادگاه ارسال شده و وی «از مدت‌ها قبل» بازجویی نشده‌است، با این وجود وی همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی، روز یکشنبه ۶ مهر گفته بود که به تازگی با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده موکلش به شعبه اول دادگاه انقلاب فرستاده شده و وی به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌است.

غنچه قوامی، ۳۰ خرداد برای تماشای مسابقه والیبال به ورزشگاه آزادی رفته بود که بازداشت و ساعاتی بعد به همراه دیگر زنان بازداشت‌شده آزاد شد.

وی که تبعه بریتانیا است، ۹ تیر برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرده بود که دوباره بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد و همچنان در بازداشت است.

سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی، روز شنبه ۱۲ مهر با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود، ضمن تائید خبر اعتصاب غذای دخترش گفت که پس از ۱۹ روز «ممنوع‌الملاقاتی» توانسته دخترش را ببیند.

خانم مشتاقیان همچنین نوشت که فردی به نام «دهلوی» با خانم قوامی در زندان صحبت کرده و سعی کرده وی را برای عزل وکیل خانم قوامی، محمود علیزاده طباطبایی، و جایگزینی خودش با این وکیل راضی کند.

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت پرونده غنچه قوامی گفته‌است: «بر خلاف تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفت پرونده ایشان ربطی به موضوع ورزش ندارد، هر چند که در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد. این پرونده در حال رسیدگی است و ایشان فعلاً در بازداشت است تا به پرونده رسیدگی شود.»

اما سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی در واکنش به اظهارات این مقام قضایی گفته بود: «دختر من در جریان بازی والیبال بازداشت شد؛ بنابراین به آن ربط پیدا می‌کند.»

۳۰۰ تن از فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی، ۳۱ شهریور، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری شرایط سخت غنچه قوامی در بازداشتگاه اوین، خواهان رعایت حقوق قانونی و شهروندی او و تلاش دولت برای فراهم کردن مقدمات آزادی او شده بودند.

به گفته این فعالان، «نقض حقوق متهم، برخورد امنیتی با ایرانیان بازگشته به کشور و بازداشت زنان خواهان ورود به استادیوم» از نشانه‌های «مقاومت نهادهای امنیتی» در برابر اجرای وعده‌های حسن روحانی است.

XS
SM
MD
LG