لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

پارلمان عراق به وزيران دفاع و کشور دولت العبادی رای اعتماد داد


پارلمان عراق، روز شنبه ۱۸ اکتبر،‌ ۲۶ مهرماه به دو وزير پيشنهادي حيدر العبادی، نخست وزير اين کشور برای تصدی وزارتخانه های کليدی دفاع و کشور رأی اعتماد داد. با رای اعتماد پارلمان به وزرای دفاع و کشور کابینه دولت العبادی تکمیل شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌با اين رای پارلمان عراق، سالم الغبّان ،‌ از حزب بدر،‌ به عنوان وزيرکشور تعيين شد. وی شيعه و معاون تشکل سياسی حيدرالعبادی نخست وزير عراق است.

طبق این گزارش،‌ خالد العبيدی،‌ نيز توانسته است برای تصدی وزارت دفاع ، رأی اعتماد بگيرد. وی سنی و از اهالی شهر موصل است. طبق اين گزارش خالد العبيدی به اسامه النجيفی ، معاون رييس جمهوری عراق و همچنين برادر وی اثيل النجيفی، استاندار نينوا، نزديک است.

وزارت دفاع و کشور به عنوان دو وزارتخانه کليدی در دولت عراق محسوب می شوند و اختلافات بر سر افراد پيشنهادی برای اين دو پست باعث شد تا تکمیل کابینه دولت العبادی با تاخیر مواجه شود. دو نامزد پيشنهادی قبلی حيدر العبادی برای تصدی اين دو وزارتخانه نتوانستند رأی اعتماد لازم را از پارلمان بگيرند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، با تکميل شدن اعضای کابينه، اکنون حيدر العبادی از موقعيت بهتری برای مقابله با گروه خلافت اسلامی (داعش سابق) که درحال حاضر بخش وسيعی از مناطق سنی نشین را در اختيار دارد، برخوردار است.

طبق اين گزارش،‌ با روی کار امدن دولت حيدر العبادی امکان بهبود روابط با اقليم کردستان عراق نيز فراهم شده است. پيشتر دولت مرکزی و اقليم کردستان عراق بر سر مسايلی چون حق حاکميت بر سر مناطق نفت خيز کرکوک و هم چنين مساله بودجه اختلاف شديد داشتند.

به گزارش رويترز، امريکا از تعيين وزاری دفاع و کشور عراق استقبال کرده است و جان کری، وزير امور خارجه اين کشور گفته است: با تعيين وزرای دفاع و کشور امروز گامی مثبت به جلو برداشته شد.

طبق اين گزارش ژنرال خالد العبيدی از نظاميان بلندپايه در دوران صدام حسين است. وی پيش از سقوط موصل به دست نيروهای گروه خلافت اسلامی (داعش) در اين شهر حضور داشته است.

خالد العبيدی از منتقدان سياست ها امنيتی و نظامی نوری المالکی، نخست وزير پيشين عراق، است و پيشتر خواستار اصلاحات بينادی در نهادهای امنيتی شده بود.

XS
SM
MD
LG