لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

بایدن: مذاکرات هسته‌ای با ایران هنوز ارزش پیگیری را دارد


جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا
جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا

جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا، روز شنبه، ۱۵ آذر ماه، گفت که شانس رسيدن به توافق هسته‌ای کمتر از ۵۰ درصد است ولی هنوز [مذاکرات] ارزش پيگيری دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز آقای بايدن که در انديشکده بروکينگز سخن می‌گفت، تشديد تحريم‌ها عليه تهران را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بايدن گفت راه حل ديپلماتيکی که محدوديت‌های مهم و قابل راستی‌آزمايی بر برنامه هسته‌ای ايران اعمال کند، بهترين فرصت است که به آمريکا، اسرائيل و تمامی خاورميانه اطمينان می‌دهد که ايران مجهز به سلاح هسته‌ای تهديد نخواهند شد.

جو بايدن تأکید کرد تلاش برای رسيدن به توافق هسته‌ای با تهران، امنيت اسرائيل را به خطر نخواهد انداخت. آقای بايدن افزود ما نخواهيم گذاشت ايران به سلاح هسته‌ای دست يابد.

فيليپ هاموند،‌ وزير امور خارجه بريتانيا،‌ نيز روز شنبه ۱۵ آذرماه در دهمين کنفرانس امنيتی منامه که توسط مؤسسه بين‌المللی مطالعات راهبردی با همکاری وزارت امور خارجه بحرين برگزار می‌شود، نسبت به اعطای «امتيازات غير عاقلانه» به ايران برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار داد.

دو هفته پيش ايران و آمريکا، بريتانيا،‌ فرانسه، چين، روسيه و آلمان، گروه ۱+۵، درمذاکرات خود در وين پس از يک هفته گفت‌وگوهای فشرده با تمديد مذاکرات هسته‌ای تا هفت ماه ديگر توافق کردند.

هدف از تمديد اين مذاکرات دستيابی به يک توافق جامع برای حل و فصل نهايی پرونده اتمی ايران و همچنين لغو تحريم‌های خارجی عليه جمهوری اسلامی است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز هفته گذشته گفت که واشینگتن همچنان تلاش خواهد کرد که در ماه‌های پیش رو با ایران به توافق هسته‌ای دست یابد، اما هنوز مشخص نیست که ایران از فرصت مذاکرات استفاده خواهد کرد یا نه.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ، روز پنج‌شنبه، ششم آذر، ضمن اعلام عدم مخالفت خود با تمديد مذاکرات اتمی ايران با کشورهای گروه ۱+۵ و آمادگی ايران برای پذيرش «قرارهای عادلانه و عاقلانه» این‌گونه اظهار نظر کرد که اگر اين مذاکرات به نتيجه نرسد، «آن‌که بيش از همه ضرر می‌کند آمريکا است، نه ايران».

XS
SM
MD
LG