لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

پافشاری سناتور ارشد آمریکایی بر افزایش تحریم‌ها علیه ایران


رابرت منندز، سناتور ارشد دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
رابرت منندز، سناتور ارشد دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

رابرت منندز، سناتور ارشد از حزب دموکرات آمريکا می‌گويد که همچنان از تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران در صورت به دست نيامدن توافق نهايی هسته‌ای با تهران تا تيرماه آينده، حمايت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای منندز اين سخنان خود را جمعه، ۲۶ دی و اندکی پس از آن بيان کرد که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا به کنگره هشدار داد هرگونه تشديد تحريم‌های ايران را وتو خواهد کرد.

اما سناتور منندز که از هم‌حزبی‌های آقای اوباما و از طراحان تحريم‌ها عليه ايران است، تاکيد کرده که بايد «دورنمای تحريم‌ها که تا ماه ژوئن (تير) آينده تصويب نمی‌شود» را در نظر گرفت.

تعدادی ديگر از قانون‌گذاران آمريکا نيز به اظهارات رئيس جمهوری اين کشور واکنش نشان داده‌اند.

کوين مک‌کارتی، رهبر اکثريت جمهوری‌خواه در مجلس نمايندگان آمريکا گفته که احساس می‌کند باراک اوباما در سخنانش به او «توهين» کرده و افزوده که به نظر می‌آيد رئيس جمهوری می‌خواهد القا کند که نگرانی‌های قانون‌گذاران درباره پرونده هسته‌ای ايران بر مبنای «ملاحظات سياسی» است.

آقای مک‌کارتی از باراک اوباما خواسته است تا بر سر افزايش فشار بر ايران با کنگره همکاری کند.

سناتور منندز، رئيس کميته روابط خارجی سنای آمريکا نيز تصريح کرده که با رئيس جمهوری بر سر اين موضوع «اختلاف مبنايی» دارد.

او با اين استدلال که به نظر نمی‌آيد جمهوری اسلامی ۱۸ ماه پس از مذاکرات، تمايلی به دادن «امتيازهای قابل توجه» داشته باشد، افزوده است که تصويب تحريم‌های جديد می‌تواند به «متقاعد کردن» تهران منجر شود.

در لايحه‌ای که رابرت منندز در همکاری با سناتور جمهوری‌خواه، مارک کرک، به دنبال تصويب آن هستند مندرج است که اگر تا ضرب‌الاجل ۱۰ تير آينده، طرفين نتوانند به توافقی جامع و نهايی بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی برسند، تحريم‌های جديدی را عليه ايران وضع می‌کند.

با وجود اين، اين لايحه تبصره‌ای نيز دارد که بر اساس آن دولت اوباما می‌تواند اجرای آن را تا ۳۰ روز ديگر هم به تاخير بيندازد اگر در آن هنگام، رسيدن به توافق، حتمی و قريب‌الوقوع شده باشد.

سناتور کيرک هم گفته «اگر چيزی بتواند مانع دستيابی ايران به بمب هسته‌ای شود، آن اتحاد دو حزب در کنگره بر سر پايان دادن به غنی‌سازی اورانيوم و توليد پلوتونيوم است.»

کنگره آمريکا که ترکيب مجلس نمايندگان و سنای اين کشور است در دوره اخير خود با اکثريت حزب دموکرات اداره می‌شد اما در دوره جديد، جمهوری‌خواهان در آن اکثريت دارند.

ترکيب جديد کنگره، اختلافات ميان آن و دولت دموکرات باراک اوباما بر سر چگونگی مواجهه با برنامه اتمی جمهوری اسلامی را افزايش داده است.

XS
SM
MD
LG