لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

بی‌خبری از سرنوشت ماهیگیران ایرانی پس از شلیک پلیس دریایی ترکمنستان


خبرگزاری دولتی ایرنا، روز شنبه ۱۱ بهمن، به نقل از «منابع موثق» از غرق شدن یک قایق ماهیگیری ایرانی به دنبال شلیک «نیروهای پلیس دریایی ترکمنستان» به این قایق خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری، این حادثه اواخر آذرماه سال جاری رخ داده و بر اساس اظهارات شاهدان «یک ماهیگیر کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی ترکمنستان درآمده‌اند.»

براساس این گزارش، پلیس دریایی ترکمنستان اواخر آذرماه تعدادی از ماهیگیران «ترکمن» ساکن روستاهای خواجه‌نفس و چپقلی در استان گلستان ایران را که با قایق‌های خود برای صید ماهی به دریا رفته بودند «در یک عملیات غافلگیرانه در کمین خود قرار داد و به سمت آنان گلوله‌های جنگی شلیک کرد.»

«منابع موثق» به خبرگزاری ایرنا گفتند: «یکی از قایق‌ها با شلیک گلوله پلیس ترکمنستان غرق شد و متاسفانه از سرنوشت سرنشینان آن اطلاع دقیقی در دست نیست، اما بر اساس اظهارات شاهدان، یک ماهیگیر کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی عشق‌آباد درآمده‌اند.»

خبرگزاری ایرنا، اشاره‌ای به تعداد سرنشینان این قایق نکرده‌است. مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز هنوز درباره این خبر اظهار نظر نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این ماهیگیران ایرانی که با شش قایق عازم صید شده بودند، نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم ماهی صید کرده بودند.

روستاهای خواجه‌نفس و چپقلی که این ماهیگیران ساکن آنها بوده‌اند، از روستاهای شهرستان ترکمن در استان گلستان‌اند.

ترکمنستان یکی از همسایگان شمالی ایران است که ۷۹۹ کیلومتر مرز خشکی و ۴۰۷ کیلومتر مرز آبی مشترک با ایران دارد.

استان گلستان ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد. براساس گزارش‌ها ایران در سال ۹۲ در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان یک پاسگاه دریایی با نام «مختومقلی» تاسیس کرده‌است.

XS
SM
MD
LG