لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

اوباما: برخی اعضای کنگره آمریکا با تندروهای ایران متحد شده‌اند


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۸ اسفند، نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران را «غیر متعارف» خواند و گفت برخی از اعضای کنگره نشان داده‌اند که می‌خواهند خود را با «تندروهای» داخل ایران در یک ردیف قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی افزود: «این یک ائتلاف غیرمعمول است».

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشدار دادند که هر گونه توافق هسته‌ای با دولت آمریکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از ریاست جمهوری اوباما دوام نخواهد یافت.

رییس جمهوری آمریکا در سخنان روز دوشنبه خود تصریح کرد تمرکزش را معطوف به این کرده است که آیا مذاکرات با ایران به توافق منجر خواهد شد یا نه.

آقای اوباما افزود: «به محض اینکه این کار را انجام دادیم، اگر انجام شد، آن موقع موضوع را با مردم آمریکا در میان خواهیم گذاشت».

آقای اوباما افزود: «به محض اینکه این کار را انجام دادیم، اگر انجام شد، آن موقع موضوع را با مردم آمریکا در میان خواهیم گذاشت».

پیش از اظهارات رییس جمهوری آمریکا، سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به نامه سناتورهای جمهوریخواه گفته بود که اقدام آن‌ها، «حزبی» و «چوب گذاشتن لای چرخ» مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز تصریح کرده است که «این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است».

داين فاينستاين، سناتور دموکرات از ايالت کاليفرنيا نيز نامه همتايان خود به رهبران ايران را «حمله‌ای بسيار بی‌سابقه و نامناسب به حق رئيس جمهور در اداره سياست خارجی» توصيف کرده است.

خانم فاينستاين گفته که اين نامه «آخرين قدم برای از بين بردن تلاش جدی» آمريکا و جامعه جهانی برای رسيدن به راه‌حلی صلح‌آميز درباره برنامه هسته‌ای ايران است.

نيکلاس برنز، معاون سابق وزارت امور خارجه آمريکا که مسئوليت سياست‌گذاری درباره ايران را بر عهده داشت نيز اين نامه را «غير عاقلانه و نامناسب» ارزيابی کرده است.

آقای برنز در توييتر خود نوشته که تمام ۵۳۵ عضو کنگره آمريکا نمی‌توانند در مذاکرات با ايران نقش داشته باشند و از کنگره خواسته تا اجازه دهد رئيس جمهور آمريکا اين مذاکرات را هدايت کند.

این تازه‌ترین رویارویی جمهوریخواهان با رییس جمهوری آمریکا ظرف یک هفته گذشته است. هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به کنگره دعوت شد تا درباره آنچه که «خطرات برنامه اتمی ایران» توصیف شده است سخنرانی کند.

این سخنرانی نیز با مخالفت کاخ سفید و سناتورهای دمکرات روبرو شد و آقای اوباما یک روز پس از این سخنرانی، گفت که نخست وزیر اسرائیل راه حلی جایگزین برای مذاکرات با ایران پیشنهاد نکرد.

درگیری جدید بین کنگره و رییس جمهوری آمریکا در حالی جریان دارد که قرار است روز ۱۵ مارس دوره تازه‌ مذاکرات هسته‌ای بین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه آمریکا، و جان کری همتای آمریکایی‌اش در لوزان سوئیس برگزار شود.

هدف از این مذاکرات، کاهش اختلاف بر سر جنبه‌های مختلف برنامه هسته‌ای تهران و دستیابی به یک توافق جامع و نهایی اعلام شده است.

بسیاری از جمهوریخواهان و برخی از دمکرات‌ها نگران هستند که این توافق مانعی برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نباشد و با کاهش تحریم‌ها، فشار از روی اقتصاد ایران برداشته شود.

گروهی از قانونگذاران آمریکایی اخیرا طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که بر اساس آن، کنگره آمریکا باید توافق نهایی با ایران را تصویب کند. باراک اوباما گفته است که مصوبه کنگره در این زمینه را وتو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG