لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

پوتین در بحران کریمه به فکر آماده‌باش اتمی هم بود


به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ولادیمیر پویتن، رئیس جمهور روسیه در فیلم مستندی در مورد الحاق کریمه به روسیه گفت در بحران کریمه و اوکراین آماده بود برای کاربرد سلاح هسته‌ای آماده‌باش اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین در بخشی از فیلم مستند «کریمه؛ راهی به سوی سرزمین مادری» که روز یکشنبه ۲۴ اسفند پخش شد در مورد اعلام آماده‌باش هسته‌ای توسط روسیه گفت «آماده بود این کار را بکند.»

او در این مستند گفت در مورد امکان مداخله نظامی کشورهای غربی برای مقابله با الحاق کریمه مطمئن نبود اما «برای وقوع بد‌ترین رویداد آماده بود.»

پوتین گفت بسیاری از رهبران کشورهای خارجی در گفت‌وگوی تلفنی از او خواستند عملیات روسیه در کریمه را متوقف کند. اما او به آنها گفت «کریمه جزو قلمرو تاریخی ما است و روس‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند در خطر هستند و ما آنها را‌‌ رها نمی‌کنیم.» رئیس جمهور روسیه افزود جواب او «صریح و روشن» بود و هیچ کشوری «آماده شروع یک جنگ جهانی نبود.»

این مستند الحاق کریمه را یک عملیات برنامه‌ریزی شده و موفق نیروهای امنیتی روسیه و یک واکنش قاطع به نگرانی در مورد سرنوشت کریمه و مردمش پس از سرنگونی حکومت ویکتور یانوکوویچ در اوکراین ترسیم می‌کند.

آقای پوتین در این فیلم ادعا می‌کند که در نتیجه «انقلاب» قهرآمیز نیروهایی که قصد کنترل حکومت مرکزی در اوکراین را داشتند، جان ویکتور یانوکویچ در معرض خطر بود. او گفت: «این موضوع برای ما روشن بود و ما از برنامه کسانی که کودتا کرده کردند برای دستگیری و حذف فیزیکی او اطلاعاتی دریافت کرده بودیم.» آقای پوتین با اشاره به نقل قولی که به ژوزف استالین نسبت داده می‌شود، گفت: «به قول یک شخصیت تاریخی: حذف یک فرد یعنی حذف مشکل.»

تصمیم ناگهانی ویکتور پانوکوویچ رئیس جمهور پیشین اوکراین در نوامبر ۲۰۱۳ برای لغو موافقتنامه با اتحادیه اروپا و تقویت مناسبات با روسیه موجب بروز اعتراضات شدیدی در کیف شد که به تظاهرات «یورو میدان» معروف شد. آقای یانوکوویچ به دنبال از دست کنترل حکومت در فوریه ۲۰۱۴ به روسیه گریخت.

ولایمیر پوتین گفت اقدام روسیه جان ویکتور یانوکوویچ و خانواده‌اش را نجات داد و آن را «کار خوبی» توصیف کرد.

بخش‌هایی از این فیلم مستند روز ۱۴ اسفند در تلویزیون به نمایش در آمد. به دنبال غیب ده روزه آقای پوتین از انظار عمومی و گمانه‌زنی در این مورد، دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری گفت رهبر روسیه فیلم را در روز روز ۲۴ اسفند تماشا خواهد کرد.

فیلم در اولین سال برگزاری همه‌پرسی جنجالی کریمه در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ برای تایید الحاق این منطقه به خاک روسیه پخش شد. بسیاری از کشور‌ها این همه‌پرسی را نامشروع و الحاق کریمه را محکوم کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت آرا آن را غیرقانونی دانست.

XS
SM
MD
LG