لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

صالحی: ایران و آمریکا درباره ۹۰ درصد مسائل فنی هسته‌ای توافق کردند


علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که ایران و آمریکا در مذاکرات دوجانبه خود درباره برنامه اتمی ایران در مورد ۹۰ درصد مسائل فنی توافق کردند.

به گزارش روز ۲۷ اسفند خبرگزاری ایسنا، علی اکبر صالحی که در حال حاضر برای شرکت در مذاکرات اتمی در شهر لوزان سوئیس به سر می‌برد، گفت: «ما در گفت‌وگو با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مورد ۹۰ درصد مسائل فنی توافق کردیم».

وی افزود: «در بیشتر مسائل ما به توافقاتی دوجانبه دست یافتیم اما هنوز در مورد یک مسئله مهم اختلاف نظر داریم که تلاش خواهیم کرد آن را در نشست امروز غروب بین وزیران خارجه دو کشور حل و فصل کنیم».

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان سوئیس، یک مقام نزدیک به مذاکرات گفت «اين اعلام درصدها، در حاليست که حتی اگر ۵ درصد باقی مانده باشد، می تواند بر تمام روند مذاکرات تاثير بگذارد.»

آقای صالحی همچنین افزود: «در صورتی که این مورد به نتیجه مورد رضایت دو طرف برسد می‌توان گفت در مجموعه مسائل فنی، تکلیف کم و بیش روشن شده است».

این مقام ایرانی با اشاره به این‌که حل موضوع هسته‌ای، قاعده تعاملات بین‌المللی و سیاسی جهان را تغییر خواهد داد، همچنین گفت: «حل موضوع هسته‌ای ایران به قدری مهم و بزرگ است که خیلی‌ها همچون رژیم صهیونیستی (اسرائیل) که منافعشان در بحران‌سازی است به دنبال وارد کردن خدشه در روند مذاکرات هستند».

وی گفت: «ما قطعا در چارچوب حفظ منافع ملی (ایران) حرکت می‌کنیم و تلاش ما حفظ نشاط فعالیت‌های هسته‌ای، عبور نکردن از خطوط قرمز ترسیم شده و لحاظ کردن منافع ملی و حاکمیتی نظام (جمهوری اسلامی) است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد دیپلماتیک آمریکایی که در مذاکرات لوزان حضور دارد و نخواست نامش فاش شود، گفته که برخی قدم‌های ابتدایی برداشته شده ولی هنوز اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، همتای آمریکایی‌اش روز ۲۵ اسفند حدود پنج ساعت با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. بعد از این دیدار، آقای ظریف برای سفری کوتاه راهی بروکسل شد تا با وزیران خارجه اتحادیه اروپا و فدریکا موگرینی، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

دیپلمات‌های ایران و آمریکا از صبح روز سه شنبه به وقت محلی، بار دیگر گفت‌وگوها را ادامه دادند.

همچنین در گزارش ها اعلام شد مدیران سیاسی پنج عضو دیگر گروه ۱+۵ از جمله روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه شنبه وارد لوزان شدند و قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای برگزار کنند.

ایران و گروه ۱+۵ بنا دارند تا ماه ژوئن به یک توافق نهایی دست یابند. پیشتر قرار بود تا ۲۴ ماه مارس سال جاری میلادی، دو طرف به توافقی کلی (سیاسی) دست یابند.

XS
SM
MD
LG