لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

سالگرد الحاق کریمه به روسیه


 کریمه
کریمه

در حالیکه روسیه با برگزاری جشن و مراسم ویژه سالگرد الحاق کریمه را جشن می‌گیرد، اتحادیه اروپا از تشدید تحرکات نظامی و بد‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در این شبه‌ جزیره دریای سیاه انتقاد کرد.

در مراسمی که روز دوشنبه ۲۴ اسفند در کریمه برگزار شد گروه کر، سرود ملی روسیه را اجرا کردند. این مراسم به صورت مستقیم از تلویزیون روسیه پخش شد.

اولگ بلاونتسف فرستاده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اولین سالگرد «بازگشت کریمه» به روسیه را به معاون شورای دولتی کریمه تبریک گفت. او با دادن نشان افتخار به اعضای دولت و نمایندگان مجلس کریمه، از تلاش‌های آنها برای اتحاد دوباره با روسیه قدردانی کرد.

آقای بلاونتسف تاکید کرد روسیه پس از سرنگونی ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور پیشین اوکراین در فوریه ۲۰۱۴ و اعتراضاتی که روسیه آن را کودتای مورد حمایت آمریکا توصیف می‌کند، به دلیل نگرانی مردم به کریمه وارد شده است.

روسیه با اعزام نیروهای نظامی و سپس با برگزاری همه‌پرسی در ۱۶ مارس ۲۰۱۴، کریمه را به خاک خود الحاق کرد. این اقدام با مخالفت ده‌ها کشور همراه شد و شواری امینت سازمان ملل متحد با اکثریت آرا آن را غیرقانونی دانست.

در همین حال نیروهای نظامی اوکراین در شرق کشور با جدایی‌طلبان در جنگ هستند. این کشمکش نظامی از ماه آوریل شش هزار قربانی به جا گذاشته است.

پس از توافقنامه آتش‌بس که در ۱۲ فوریه در شهر مینسک به امضای طرفین رسید، درگیری‌ها کاهش یافته است اما دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به دلیل دخالت در اوکراین و حمایت از شورشیان این کشور تحریم اقتصادی کرده‌اند.

اتحادیه اروپا روز ۲۴ اسفند باری دیگر تاکید کرد که سیاست به رسمیت نشناختن الحاق کریمه به روسیه تغییری نخواهد داد.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت ۲۸ کشور عضو اتحادیه الحاق کریمه را به رسمیت نمی‌شناسند و کماکان این اقدام را که نقض قوانین بین‌المللی است محکوم می‌کنند.»

او افزود اتحادیه اروپا به سیاست به رسمیت نشاختن خود کاملا از جمله بکارگیری اقدامات تحریمی متعهد است.


خانم موگرینی همچنین نسبت به «تنش نظامی و وخامت وضعیت حقوق بشر در شبه جزیره کریمه از جمله سلب آزادی بیان و پیگرد اعضای اقلیت‌ها» ابراز نگرانی کرد.

آلمان نیز تاکید کرد که الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناشد و روسیه را به تهدید صلح در اروپا متهم کرد. اشتفان زیبرت، سخنگوی دولت آلمان ۲۴ اسفند به خبرنگاران گفت «آلمان از مرزهای به رسمیت شناخته شده رسمی بین‌المللی اوکراین حمایت می‌کند.»

آقای زیبرت پیش از دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین در برلین با اشاره به پیگرد اقلیت‌های غیر روس در کریمه گفت وضعیت حقوق بشر در کریمه بد‌تر شده است

پترو پروشنکو نیز پس از دیدار با آنگلا مرکل از رهبران کشورهای اروپایی خواست در صورتیکه روسیه به آتش‌بس مینسک عمل نکند در نشست هفته جاری خود تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور اعمال کنند. او گفت: «امیدوارم در نشست ۱۹ مارس این موضوع به روشنی گفته شود که در صورت عدم پایبندی روسیه تحریم‌ها اعمال شده و تشدید خواهند شد.»

خانم مرکل نیز گفت تا زمانی که توافق مینسک کاملا اجرا نشود، تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.
در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا در بروکسل به خبرنگاران گفت امیدوار است اتحادیه اروپا با یک تعهد سیاسی روشن، تا زماینکه توافقنامه مینسک به طور کامل اجرا نشده تحریم‌ها را ادامه دهند.»

او افزود: «دادن این پیام به روسیه مهم است که ما با هم متحد و مصمم هستیم که تا زمانی که آنها (روسیه) به تعهداتشان عمل نکنند تحریم‌ها برداشته نخواهند شد.»

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا نیز روز ۲۴ اسفند در مصاحبه‌ای با خبرنگاران چندین روزنامه گفت تا اجرای کامل قرارداد آتش‌بس، رهبران کشورهای اتحادیه اروپا تحریم‌های روسیه را تغییر نخواهند داد. روزنامه ایتالیایی «لا استامپا» به نقل از آقای تاسک نوشت: «من نسبت به حسن نیت روس‌ها بدبین هستم و معتقدم باید فشار را ادامه دهیم.»

XS
SM
MD
LG