لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

استرداد ده‌ها شیء باستانی از آمریکا به ایران


اشیای باستانی چغامیش که به ایران بازگردانده شده
اشیای باستانی چغامیش که به ایران بازگردانده شده

سازمان میراث فرهنگی ایران از بازگردانده شدن ۱۰۸ شیء ارزشمند باستانی از آمریکا به ایران پس از ۵۱ سال و انتقال این اشیا به موزه ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، با ذکر این‌ که استرداد این آثار «در پروسه‌ای طولانی و با اقدامات حقوقی فشرده» انجام شده، آن را یک «پیروزی حقوقی بین‌المللی» برای ایران توصیف کرد.

این آثار شش‌ هزار ساله شامل ظروف سفالی، قفل‌های گِلی شبیه مُهروموم‌های امروزی، لوح‌ها یا ژتون‌های گلی است که مربوط به مدیریت اقتصادی و بازرگانی محوطهٔ چغامیش خوزستان است.

این آثار از محوطه باستانی چُغامیش در کنار رود دز در دشت شوشان به‌دست آمده که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های انسانی در آغاز دوران کشاورزی بوده‌ است.

به گفته محمدحسن طالبیان، این آثار ۵۱ سال پیش با هدف انجام مطالعات علمی توسط مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو از ایران خارج شده بود.

او در این باره توضیح داد که «۱۲ فروردین ۱۳۴۳ (۱ آوریل ۱۹۶۴) حدود ۲۶۴ اثر گِلی از این محوطهٔ تاریخی با هدف انجام کار علمی خارج شدند و قرار بود پس از سه سال مطالعهٔ علمی با ارائهٔ نتایج آن این آثار تحویل مرکز باستان‌شناسی تهران در ایران شود، اما این کار انجام نشد.»

آقای طالبیان با اشاره به برگرداندن ۱۵۶ اثر تاریخی از این محموله در سال‌های گذشته به ایران، بازگشت ۱۰۸ شیء تاریخی از چغامیش را دومین پیروزی حقوقی بین‌المللی ایران پس از چهار ماه از استرداد آثار «خوروین» دانست.

آثار ناحیه «خوروین» با قدمت ۳۵۰۰ سال، روز چهارم دی‌ماه سال گذشته پس از ۵۰ سال از بلژیک به ایران بازگردانده شد.

ناحیه «خوروین» از توابع شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز است.

به‌جز این موارد، ده‌ها هزار قطعه از گل‌نبشته‌های هخامنشی نیز که در دهه ۱۹۳۰ میلادی، در کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید یافت شد در همان سال‌ها برای پژوهش و بررسی به دانشگاه شیکاگو در آمریکا فرستاده شد.

گل‌نبشته‌های هخامنشی به امانت داده شده به دانشگاه شیکاگو اکنون نزدیک به یک دهه است که در گیرودار یک دعوای حقوقی در دادگاه فدرال ایالات متحده بر سر اخذ غرامت قربانیان یک حملهٔ تروریستی گرفتار شده‌اند.

دولت آمریکا در مهرماه ۹۲ در اقدامی «نمادین» و برای نمایش حسن نیت خود، یک جام شیردال ایرانی متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد متعلق به ایران را به دولت ایران تحویل داد.

XS
SM
MD
LG