لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

کشتی «نجات» ایران وارد خلیج عدن شد


کشتی «ایران شاهد» که راهی یمن شده است.
کشتی «ایران شاهد» که راهی یمن شده است.

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره ورود کشتی «ایران شاهد» به خلیج عدن، خبرگزاری فارس خبر داد که یک ناو جنگی عضو «ائتلاف برای مقابله با دزدان دریایی» به ۵ مایلی این کشتی آمده‌است تا آن را همراهی کند.

کشتی «ایران شاهد» که جمهوری اسلامی می‌گوید حامل ۲۵۰۰ تن کمک‌های انسان‌دوستانه مانند آب، غذا و دارو برای مردم یمن است و رسانه‌های ایران از آن به عنوان کشتی «نجات» نام می‌برند، دوشنبه هفته گذشته از بندرعباس به راه افتاد.

به گفته خبرگزاری فارس، این کشتی صبح روز یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، وارد آب‌های خلیج عدن شده و قرار است با عبور از تنگه باب‌المندب و ورود به دریای سرخ در بندر حدیده یمن پهلو بگیرد.

برنامه این کشتی برای ادامه حرکت به سمت یمن در حالی است که آتش‌بس پنج‌روزه بشردوستانه اعلام شده از سوی عربستان در یمن، روز یک‌شنبه به پایان می‌رسد.

خبرگزاری فارس همچنین خبر داد که پس از ورود کشتی «ایران شاهد» به خلیج عدن یک کشتی جنگی که عضو «ائتلاف مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن» است به فاصله ۵ مایلی این کشتی آمده و آن را همراهی می‌کند.

یکی از مسئولان کشتی «ایران شاهد» به خبرگزاری فارس گفته‌است: «این موضوع مهمی نیست و کشتی‌های عضو ائتلاف معمولاً برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در نزدیکی آن‌ها حضور می‌یابند تا در صورت وقوع اتفاقی علیه دزدان دریایی وارد عمل شوند.»

این خبرگزاری در گزارش خود اشاره نکرده که این ناو جنگی متعلق به کدام یک از اعضای «ائتلاف مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن» است.

گزارش خبرگزاری فارس درباره همراهی کشتی ایران شاهد توسط یک کشتی خارجی در حالی منتشر می‌شود که ایران ناوگروه سی و چهارم ارتش خود متشکل از ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر را روز ۱۹ فروردین برای مأموریتی ۹۰ روزه به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب اعزام کرده و به گفته مقامات نظامی ایران، این ناوگروه وظیفه حفاظت از کشتی «ایران‌شاهد» را برعهده خواهد داشت.

پیش از این خبرگزاری ایرنا خبر داده بود که روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، یک بالگرد «ناشناس» در آب‌های بین‌المللی دریای عمان با عبور از روی کشتی «ایران‌شاهد» پس از طی مسافتی دور زده و دوباره «با فاصله بیشتری» از کنار کشتی عبور کرده‌است.

به گفته خبرگزاری ایرنا، ظهر همان روز همچنین «چند فروند هواپیمای جنگی» بر فراز این کشتی در مسیر دریای عمان به پرواز درآمده و اقدام به «شناسایی و رهگیری» کشتی‌ها «به ویژه» کشتی «ایران شاهد» کرده بودند.

این خبرگزاری در گزارش خود اشاره نکرده بود که این «چند فروند هواپیمای جنگی» متعلق به کدام کشور بوده‌است.

جمهوری اسلامی که حامی اصلی شورشیان شیعه مذهب حوثی در یمن است، می‌گوید که از این جریان حمایت نظامی و تسلیحاتی نمی‌کند. اما اعزام کشتی «ایران شاهد» به یمن از همان ابتدا حساسیت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، دولت یمن و آمریکا را برانگیخت.

ايالات متحده آمريکا از تهران خواسته که این کشتی را به جای یمن به سمت جیبوتی بفرستد؛ جایی که سازمان ملل متحد مرکزی را برای توزیع کمک‌های انسانی به یمن دایر کرده‌است.

در همین حال نماینده دولت یمن نیز هشدار داده که اگر جمهوری اسلامی اجازه بازرسی از کشتی «ایران شاهد» را ندهد «مسئولیت کامل هرگونه حادثه‌ای که با ورود این کشتی به آب‌های یمن رخ بدهد برعهده ایران خواهد بود».

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته که جمهوری اسلامی اجازه بازرسی از این کشتی را نمی‌دهد و معاون ستاد کل نيروهای مسلح نیز هشدار داده‌است که حمله احتمالی به کشتی منطقه را به جنگ می‌کشاند.

XS
SM
MD
LG