لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

فراخوان حسن نصرالله برای پیوستن لبنانی‌ها به نبرد علیه حکومت اسلامی


حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز یک‌شنبه سوم خرداد، طی یک سخنرانی برای نخستین بار حضور نیروهای خود در نقاط مختلف سوریه را تأیید کرد و از همه در منطقه نیز خواست تا با گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) مبارزه کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن نصرالله که در یک پیام تلویزیونی خطاب به گروهی از مخاطبانش در جنوب لبنان سخن می‌گفت در ارتباط با داعش اظهار داشت که «امروز با خطری روبه‌رو هستیم که در تاریخ بی‌سابقه است، خطری که خود انسانیت را نشانه رفته است.»

وی در ادامه گفت: «این تهدید علیه مقاومت در لبنان یا علیه یک فرقه یا علیه رژیم سوریه و دولت عراق یا یک گروه در یمن نیست، این تهدیدی است علیه همه. هیچ‌کس نباید سر خود را در شن فرو کند.»

دبیرکل حزب‌الله افزود: «ما از همه در لبنان و منطقه دعوت می‌کنیم که مسئولیت به عهده گرفته و با این تهدید رو در رو شوند و سکوت و تردید و بی‌طرفی خود را کنار بگذارند.»

گفت‌وگوی حسین قویمی با حسن هاشمیان، کارشناس جهان عرب، درباره مبارزه حزب‌الله با داعش
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:48 0:00
لینک مستقیم

از زمان آغاز شورش در مارس ۲۰۱۱ علیه رژیم بشار اسد در سوریه، حزب‌الله لبنان از نیروهایی بوده که از رژیم اسد حمایت کرده و این حمایت تنش‌هایی را در جامعه لبنان نیز برانگیخته زیرا بسیاری از اهالی سنی‌مذهب لبنان خواستار برکناری حکومت بشار اسد هستند.

حسن نصرالله اما روز یک‌شنبه در ادامه سخنانش گفت که انتخاب در سوریه هم‌اینک بین این است که حکومت اسلامی (داعش) و جبهه النصره وابسته به القاعده به قدرت برسند یا این‌که رژیم اسد بر سر کار بماند.

دبیرکل حزب‌الله در عین حال از شیوه اقدام ائتلاف به رهبری آمریکا علیه حکومت اسلامی انتقاد کرده و گفت که با وجود حملات هوایی این ائتلاف علیه داعش، افراد داعش هم‌چنان آزادانه رفت‌وآمد دارند.

«در بسیاری نقاط سوریه حضور داریم»

حسن نصرالله که روز یک‌شنبه در پانزدهمین سالگرد عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان سخن می‌گفت در ادامه اظار داشت که «ما در کنار بردارانمان در سوریه، در کنار ارتش و مردم و مقاومت مردمی در دمشق، حلب، و دیرالزور و قصیر و حسکه و ادلب در حال نبرد هستیم.»

وی افزود: «ما امروز در بسیاری از محل‌ها حضور داریم و در تمامی محل‌ها در سوریه که لازم به نبرد باشد حضور خواهیم داشت.»

از آغاز درگیری‌ها در سوریه، بیش از ۲۲۰ هزار نفر در آن کشور کشته شده‌اند و لبنان به عنوان کشور همسایه سوریه نیز از آثار منفی این درگیری‌ها مصون نبوده است.

لبنان بیش از ۱٫۲ میلیون پناهنده سوری را اسکان داده و با افزایش تنش‌ها در سوریه، افکار عمومی در لبنان نیز بین دو گروه حامی رژیم اسد و حامی شورشیان مخالف اسد تقسیم شده‌است.

XS
SM
MD
LG