لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

آغاز «رصد» فضای اینترنت در ایران برای تامین «امنیت انتخابات»


در حالی که ۹ ماه به زمان برگزاری انتخابات آینده مجلس ایران مانده است، معاون امنیتی وزیر کشور خبر داد که «رصد فضای مجازی» برای مقابله با اقدامات «تخریبی دشمنان» و «امنیت انتخابات» توسط وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور، روز سه‌شنبه، ۱۲ خرداد، از تشکیل ستاد امنیت انتخابات خبر داده و گفت که «ابلاغیه‌هایی» خطاب به دست‌اندرکاران انتخابات برای برخورد با تخلف‌های انتخاباتی صادر شده است.

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

در همین حال معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به ضرورت «رصد فضای مجازی» برای تامین «امنیت انتخابات» از اقدام این معاونت با هدف «مقابله با اقدامات تخریبی دشمنان» خبر داد.

وی اضافه کرد: «از هم اکنون وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی مسئولیت رصد فضای مجازی را برعهده دارند.»

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ نیز سعيد منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، گفته بود که«پلیس با رصد فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌های معاند و... تلاش دارد تا با آمادگی و اشراف کامل اطلاعاتی، انتخابات را با امنیت کامل برگزار کند.»

پیش از این همچنین مقامات جمهوری اسلامی بارها بر نقش شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تاکید کرده‌اند.

معاون امنیتی وزیر کشور روز سه‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ستاد امنیت انتخابات در وزارت کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوط از جمله ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ارتش و صداوسیما تشکیل شده است.»

آقای ذوالفقاری با اشاره به این که به زودی ستاد امنیت انتخابات استان‌ها و شهرستان‌ها هم تشکیل خواهد شد، افزود: «امسال نسبت به انتخابات دوره قبل، این ستاد زودتر تشکیل می‌شود. »

وی با اشاره به پیش‌بینی ۶۰ هزار صندوق اخذ رای برای انتخابات پیش رو گفت که بیش از ۳۰۰ هزار «نیرو» و با احتساب نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ۵۰۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات به کار گرفته خواهند شد.

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین با اشاره به اقدام این وزارتخانه برای تهیه «اطلس امنیتی» انتخابات افزود : «بر اساس این اطلس نقاط آسیب‌پذیر و اشکالاتی را که در برخی رفتارها وجود دارد مدیریت خواهیم کرد.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشورایران، روز پنجم اردیبهشت حسین ذوالفقاریرا به عنوان رئیس ستاد امنیت انتخابات منصوب کرد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، ضمن هشدار درباره این که ممکن است برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با «برخی هیاهو‌ها» و «التهاب» همراه باشد، تاکید کرده بود که این «التهاب‌ها» باید مدیریت شود و به حداقل برسد.

در همان روز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، با اشاره به آغاز سفرهای انتخاباتی «شخصیت‌ها و مقامات سیاسی» در ماه‌های آینده گفت که اگر «افراد خودسر وارد شوند... و جرمی مرتکب شوند، قابل پیگرد است».

معاون امنیتی وزیر کشور در سخنان روز سه‌شنبه خود برخورد «سریع، قانونی و بدون تبعیض» با تخلفات و جرایم انتخاباتی را از دیگر برنامه‌های این معاونت برای انتخابات عنوان کرد.

آقای ذوالفقاری تاکید کرد: «این امر در ابلاغیه هایی به فرمانداران، استانداران و همکاران آنها در شورای تامین و افرادی که با انتخابات سر و کار دارند صادر شده است و هر کسی که در زمینه انتخابات تخلفی صورت دهد بر اساس قانون انتخابات با وی برخورد خواهد شد .»

در ماه‌های گذشته سخنان وزیر کشور ایران درباره «ورود پول‌های کثیف به انتخابات و سیاست» بحث‌انگیز شده، اما عبدالرضا رحمانی فضلی درنهایت اعلام کرد که اظهاراتش در این باره در رسانه‌ها تحریف شده است.

XS
SM
MD
LG