لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

دادسرای نظامی «حکم به توقف» ساخت‌وساز سپاه مقابل عمارت عشرت آباد داد


نمایی از ساخت‌وساز در مقابل عمارت کلاه فرنگی در پادگان سپاه
نمایی از ساخت‌وساز در مقابل عمارت کلاه فرنگی در پادگان سپاه

کيانوش تکلو، مدير دفتر حقوقی و املاک اداره کل ميراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، روز جمعه ۲۹ خردادماه گفته است که دادسرای نظامی تهران حکم توقف هر نوع ساخت‌وساز در حريم منظری «عمارت کلاه فرنگی» واقع در پادگان «عشرت آباد» را ابلاغ کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، اين حکم در خصوص نصب اسکلت‌های آهنی غول‌پيکر که حالا حدود ۱۴ طبقه آن ساخته شده و حدود ۷۰ متر با عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» فاصله دارد، صادر شده است.

مدير دفتر حقوقی و املاک اداره کل ميراث فرهنگی و گردشگری استان تهران «با تاکيد بر داشتن ضمانت اجرایی اين حکم که توسط دادسرای نظامی تهران صادر شده است»،‌ اظهار داشت: «بر اساس اعلام دادسرای نظامی، ابلاغ اين حکم به مسئولان پروژه يک پروسه‌ شايد چند روزه دارد که بر آن اساس اين حکم بايد نخست به دژبان سپاه تحويل داده شود، آن‌ها نيز بايد حکم را به دست عوامل اجرایی بسپارند، ‌تا سپس حکم به مسئولان مربوطه ابلاغ شود».

کيانوش تکلو در پاسخ به اين پرسش که چرا بخش حقوقی ميراث فرهنگی تهران، پس از گذشت حدود ۹ ماه شکايت خود را به دادسرای نظامی تحويل داده است، اظهار داشت: «قرار بود موضوع "عشرت‌آباد" با نشست‌های فنی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی با نتيجه‌ی تعديل طبقات غيرمجاز حل شود، اما تاکنون در اين زمينه موفق نبوده است و جلسات برگزار شده به نتايج مطلوبی برای بحث حريم منظری عمارت کلاه فرنگی نرسيد، بنابراين ميراث فرهنگی نسبت به پيگيری شکايت خود از دادسرای نظامی اقدام و موفق به گرفتن دستور قضايی شد».

«عمارت کلاه فرنگی» فرح آباد به دستور مظفرالدين شاه قاجار با الگوی معماری ايرانی در چهار طبقه ساخته شده است
«عمارت کلاه فرنگی» فرح آباد به دستور مظفرالدين شاه قاجار با الگوی معماری ايرانی در چهار طبقه ساخته شده است

طبق اين گزارش ساخت‌وساز در محدوده‌ ۷۰ متری کاخ عشرت‌آباد از شهريور سال گذشته آغاز شد.

به گزارش ايسنا، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ايران در ۱۷ فروردين ۹۴ موضوع ساخت‌وساز در اراضی شمال ميدان سپاه تهران را مطرح کرد و با تاکيد بر اينکه عمارت تاريخی «عشرت‌آباد» بايد برای استفاده عموم مهيا شود، مصوب کرد: «عمليات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط ميراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود».

طبق اين گزارش اما مسئولان پروژه‌ ساخت‌وساز در پادگان سپاه پاسداران و در حريم «عشرت‌آباد» به اين حکم توجهی نکردند.

با اين حال، محمد مهدی تندگويان، نايب‌ریيس کميسيون معماری و شهرسازی از صدور رای نهايی کميسيون ماده پنج در چهارم خردادماه درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: «ارتفاع اين سازه تا سقف ۱۶ متر تعيين شد».

اما مسئولان پروژه‌ ساخت‌وساز در پادگان سپاه پاسداران به اين حکم نيز توجه نکرده‌اند.

«عمارت کلاه فرنگی» فرح‌آباد به دستور مظفرالدين شاه قاجار با الگوی معماری ايرانی در چهار طبقه ساخته شده است. اين بنا در دوره‌ای به عنوان خوابگاه انيس‌الدوله يکی از همسران ناصرالدين شاه کاربری داشت و در جنوب شرق اين عمارت حوض دايره‌ای بزرگی قرار گرفته که آب آن با آب قنات پر می‌شده است.

اما پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، اين باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» يا «عشرت‌آباد» ناميدند.

پس از انقلاب اين پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان وليعصر» تغيير نام پيدا کرد.

يک زندان سپاه پاسداران در اين پادگان قرار دارد و شماری از نيروهای ملی-مذهبی که در سال ۱۳۷۹ بازداشت شدند در اين زندان نگهداری می‌شدند.

عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد در ۲۳ فروردين ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌عنوان يکی از آثار ملی ايران به ثبت رسيد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دی ماه سال ۱۳۹۲ احمد مسجد جامعی که آن زمان رياست شورای شهر تهران را بر عهده داشت همراه با خبرنگاران و مسئولان سازمان ميراث فرهنگی کل و اداره استان تهران و شهرداری به ستاد فرماندهی نيروی دريايی سپاه پاسداران رفت و از عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد که به موزه نيروی دريايی سپاه پاسداران تبديل شده، ديدن کرد.

طبق اين گزارش اين اولين باری بود که مسئولان اين موزه راضی می‌شدند تا خبرنگاران و عکاسان به اين محوطه رفته و از اين بنای تاريخی که سال‌ها در حصار ديوارها از چشم مردم پنهان شده بود، ديدن کنند تا به مردم معرفی شود.

احمد مسجد جامعی پس از آن دیدار گفته بود: «مشکلاتی در درون ساختمان مشاهده می‌شود که ناشی از تغييرات ايجاد شده برای تبديل اين ساختمان تاريخی ارزشمند به موزه است».

XS
SM
MD
LG