لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

روحانی: مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود


رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه مجلس آینده متعلق به «یک حزب و جناح» نخواهد بود، گفت که «همه از نظر دولت برابرند» و هیاتهای اجرایی انتخابات یک جناح سیاسی را تایید صلاحیت و یک جناح دیگر را رد صلاحیت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، در نشست مشترک هیات دولت و استانداران تصریح کرد: «مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ این گونه نیست.»

وی تاکید کرد که همه گروه‌ها و «دسته جات سیاسی» قانونی مورد احترام هستند و هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس «یاس» کند.
آقای روحانی گفت: «ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند.»

وی اضافه کرد: «مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند، بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟.»

آقای روحانی همچنین با اشاره انتخابات پیش روی مجلس خبرگان گفت که اگر کسی تفکر دیگری غیر از این داشته باشد که «تصمیم گیر برای این کشور ملت ایران هستند... تیشه بر ریشه جمهوری اسلامی زده است.»

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است. در همین حال گروه‌های اصلاح طلب در ایران نیز از برنامه ریزی برای معرفی کاندیدا در این انتخابات خبر داده و خواستار تضمین شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتی شده‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز پیش از این انتخابات مجلس آینده را از مهم‌ترین انتخابات کشور دانسته و گفته بود که مردم از این طریق نشان بدهند خواهان اعتدال هستند و تندروی را پس می‌‌زنند.

در واکنش به این نوع موضع ‌گیری از سوی اصلاح‌ طلبان، برخی اصولگرایان و همچنین اعضای شورای نگهبان از رد صلاحیت معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ سخن گفته‌اند.

در همین حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز سه شنبه، ۱۹ خرداد، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی» برای به گفته او «مصالح نظام» و همچنین «آرمانهای» آیت الله خمینی و آیت الله خامنه‌ای، خوانده بود.

در همین رابطه روزنامه قانون در شماره روز چهارشنبه خود ضمن انتشار گزارشی درباره «نگرانی از نفوذ احمدی نژادی‌ها در هیات‌های نظارت شورای نگهبان» به نقل از محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس نوشته است که «در برخی استان‌ها افراد تعیین شده برای نظارت بر صحت برگزاری انتخابات و تأیید صلاحیت‌ها نگاهی جناحی و سیاسی دارند.»

«نظارت و اجرا» در انتخابات «نباید مخلوط شوند»

در دولتهای گذشته همواره درگیریهایی بین وزارت کشور و شورای نگهبان درباره تائید صلاحیت کاندیدا‌ها و نحوه برگزاری انتخابات وجود داشته است.
درهمین حال حسن روحانی در سخنان روز چهارشنبه خود با یادآوری اینکه شورای نگهبان ناظر و دولت مجری انتخابات است، تاکید کرد که شورای نگهبان «ناظر است نه مجری.... و نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند.»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود به گفته او «پیروزی هسته‌ای» را آغازی برای «پیروزی‌های همه جانبه و پی در پی» خواند و گفت که انتخابات مجلس شورای اسلامی باید انتخاباتی «با شور و شکوه» باشد که همه مردم در آن شرکت کنند.

وی اضافه کرد: «ه‌مان گونه که دنیا پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با دیده احترام به ایران نگاه می‌کند باید انتخاباتی برگزار کنیم که دنیا با افتخار و احترام به آن نگاه کند.»

پیش از این برخی از چهره‌های اصولگرای ایران از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران بار‌ها تاکید کرده‌اند نتیجه مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در انتخابات پیش روی مجلس «خیلی می‌تواند تاثیر بگذارد.»

در همین حال غلامعلی حداد عادل، رییس فراکسیون اصولگرایان در مجلس، ۹ آذر ۹۳ گفته بود: «ما نمایندگان... به امریکایی‌ها با صراحت تمام می‌گوییم: مبادا گمان کنید که که می‌توانید در قضیه مذاکرات با تهدید و تمدید، در انتخابات مجلس آینده دخالتی کنید و تاثیری به نفع خود ایجاد کنید.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز روز ۲۳ مرداد تاکید کرده بود که نباید از توافق اتمی وین در انتخابات استفاده «ابزاری» شود.

«نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم»

آقای روحانی در انتهای سخنان خود گفت که رویکرد جمهوری اسلامی ایران پافشاری بر حل و فصل «همه معضلات جهان» از طریق مذاکره و گفت‌و‌گو است.
وی اضافه کرد: «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت.
رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: «باید‌‌ همان مسیر سازنده را به درستی به پیش ببریم،‌‌ همان راهی را که مردم در خرداد ۹۲ به آن اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد.»

گفته‌های آقای روحانی درحالی بیان شده است که رهبر جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین بار‌ها به آمریکا حمله کرده و از جمله روز دوشنبه ۲۶ مرداد آمریکا را متهم کرد که از طریق توافق اتمی به دنبال راهی برای «نفوذ در کشور» بوده است.

XS
SM
MD
LG