لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

انتقاد صادق لاریجانی از روحانی: «شورای نگهبان محکم بایستد»


صادق آملی لاریجانی
صادق آملی لاریجانی

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، با متهم کردن حسن روحانی، رئیس‌جمهور به بیان «حرف‌های عوامانه»، از شورای نگهبان خواسته تا «در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است، محکم بایستد».

خبرگزاری مهر گزارش داده که آقای لاریجانی، دوشنبه دوم شهریور و در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران، با «علی‌الاصول سالم» دانستن انتخابات در ایران، از «نظارت استصوابی» شورای نگهبان در انتخابات دفاع کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00
لینک مستقیم

رئیس قوه قضائیه، شورای نگهبان را «نهادی واقعاً مهم و سرنوشت‌ساز در جمهوری اسلامی ایران و متولی نظارت در انتخابات» توصیف کرده و گفته است: «اینکه گاه گفته می‌شود که این نظارت به این معنا که صلاحیت را تشخیص دهیم مربوط به هیئت اجرایی است اشتباه است؛ البته آن هم هست اما نظارت به معنای اینکه کسی تصویب کند با شورای نگهبان است و این امری بسیار واضح است».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، پیش از این گفته بود که شورای نگهبان «ناظر است نه مجری» و افزوده بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است».

هیئت‌های اجرایی انتخابات زیر نظر وزارت کشور و در نتیجه دولت فعالیت می‌کنند.

آقای روحانی همچنین تأکید کرده بود که «نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند». سخنانی که پیشتر واکنش تند فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک عضو شورای نگهبان را به دنبال داشت.

اکنون هم رئیس قوه قضائیه که خود پیشتر از اعضای فقهای شورای نگهبان بوده، گفته است که «ما نباید حرف‌هایی را که سال‌های سال مطرح و پاسخش داده شده است دوباره مطرح کنیم و گاهی انسان حرف‌های عوامانه‌ای می‌شنود که تعجب می‌کند.»

صادق آملی لاریجانی افزوده است: «نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی که باشد انجام می‌شود. گفته‌اند که ما عدم احراز صلاحیت نداریم، این حرف باطل و غلطی است. این حرف‌ها برای کسی است که قانون را نمی‌شناسد.»

انتقاد از فعالیت دوباره «فتنه‌گران»

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش از تشکیل برخی احزاب جدید در میان اصلاح‌طلبان نیز انتقاد کرده است.

آقای لاریجانی گفته است: «برخی کسانی که در جریان فتنه ۸۸ فتنه‌گر بودند و برخی از‌ آن‌ها محکومند حالا آمده‌اند لعاب و رنگ عوض کرده‌اند و احزابی درست می‌کنند و می‌خواهند در صحنه بیایند.»

به نظر می‌آید اشاره رئیس قوه قضائیه به برگزاری اولین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی باشد که عمدتاً از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی تشکیل شده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی که از احزاب اصلی اصلاح‌طلب در ایران بود، پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ توسط مقام‌های قضایی ایران تعطیل شد.

آقای آملی لاریجانی گفته کارکرد شورای نگهبان این است که «هر کسی نتواند با هر وصف نادرستی وارد مجلس، ریاست جمهوری و یا خبرگان شود» و از این نهاد خواسته تا «بهوش و حواس جمع باشد و محکم پای ارزش‌های انقلاب بایستد.»

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمستان سال جاری برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG